Konec února potěšil 128 digitálních projektů napříč Evropou. Google oznámil výsledky své Digital News Initiative, jejímž cílem je podpořit inovace v digitální žurnalistice.
Iniciativa má tři části: spolupráci Googlu s vydavateli na vývoji produktů, dále trénink a výzkum nebo finanční podporu inovací. Právě v rámci poslední části oznámil internetový gigant rozdělení částky přes 27 milionů eur mezi zmiňovaných 128 projektů.
K úspěchu se už přihlásila nezisková organizace Sourcefabric, která se v Praze věnuje vytváření nástrojů s otevřeným kódem pro média. Google zaujal její projekt Live Coverage Ecosystem, který chce zpřístupnit možnost živých přenosů z důležitých událostí i pro menší média, jež si to nemohou finančně dovolit.
Mezi vybranými projekty je také projekt mediálního domu Economia (mimo jiné vydavatel MAM) a společnosti Geneea Analytics pro automatické generování krátkých zpráv ze sportovních výsledků. První výsledky by měl ukázat zhruba za čtyři měsíce.
Na 35 tisíc eur se může těšit brněnský start-up pro vizualizaci dat Datamatic. Jaroslav Benc v něm vyvinul nástroj na rychlou publikaci interaktivních datových vizualizací. Ty je možné jednoduše editovat, přeložit i přenést do vizuálního stylu konkrétního média. Kromě nástroje plánuje nabízet novinářům a redakcím ve spolupráci s DatovaZurnalistika.cz také vypracované infografiky ke konkrétním tématům.
O jaké další projekty konkrétně jde, není v současné době známo a Google výsledky vybraným lidem a společnostem průběžně oznamuje. „Rozhodnutí o zveřejnění konkrétních projektů chceme nechat na úspěšných žadatelích,“ říká za český Google Daniela Chovancová z Havas PR.
Mimochodem, české projekty „vydělaly“ více než například šest projektů z Finska, které si odnesou 554 tisíc eur. Celkově patří podpora českých projektů v rámci celé Evropy mezi ty vyšší. Další kolo žádostí o podporu z fondu DNI bude spuštěno v polovině letošního roku.
Dva miliony do „garáže“
Kromě výsledků Digital News Initiative oznámil Google ve stejnou dobu i start dalšího projektu – Digitální garáže. Ten, jak napovídá název, se také soustřeďuje na rozvoj digitálních dovedností a produktů, cílovou skupinou jsou však v tomto případě běžní uživatelé.
Garáž Googlu nabízí bezplatné on-line výukové programy, které zahrnují široké spektrum témat od vyhledávání na internetu až po oslovování zákazníků přes e-mail. Kurz zatím obsahuje 23 témat a 89 lekcí, v následujících měsících by měly přibýt další i s lokálním obsahem.
Google podle vlastních slov projektem reaguje na zjištění Evropské komise, podle kterého téměř polovina Evropanů nemá dostatečné digitální dovednosti. Komise se obává, že tento nedostatek může v budoucnu vyvolat problém při náboru nových zaměstnanců a způsobit, že do roku 2020 bude v Evropě 900 tisíc neobsazených pracovních míst.
Aktualizováno 7. března ve 13.05, kdy jsme přidali informace o projektu Datamatic.