Doménou obchodu Footshop jsou tenisky. Měsíčně jich k zákazníkům putuje na sedm tisíc a vesměs jde o unikátní modely. Firmu jen na Facebooku sleduje 230 tisíc lidí a její stránky jsou k dispozici v několika světových jazycích. Cesta majitele Petera Hajdučka k úspěchu ale snadná nebyla.
Ještě jako vysokoškolák založil agenturu Unikum na tvorbu webů, která se postupně přeorientovala na on-line marketing. „Chtěli jsme se začít věnovat hlavně e-commerce, ale chyběly nám reference,“ vzpomíná Hajduček. Problém nakonec vyústil v rozhodnutí spustit vlastní e-shop, který by mohl posloužit jako „inkubátor nápadů“. Psal se duben roku 2011, když se svým společníkem spustil Footshop.cz.
„První dva roky existence byly ztrátové, třetí rok jsme byli na nule,“ shrnuje Hajduček. K úspěchu mu nakonec dopomohlo, že si nemusel najímat služby externí agentury. „Tým Unika tehdy pracoval ze 70 procent na klientech a zbytek svého času věnoval práci na Footshopu,“ vzpomíná. Druhým akcelerátorem bylo otevření obchodu v prostorách funkcionalistického domu u metra Vltavská, který donedávna fungoval jako kulturní centrum. „Budovu sdílíme třeba s tanečníkem Yemim nebo lifestylovou značkou Life is porno,“ dodává majitel s tím, že všichni spolupracují. Právě zázemí umožnilo Footshopu přetavit on-line aktivity i do off-line světa. Uspořádal několik koncertů a doprovodných akcí k uvedení modelů Nike či Vans. S německou značkou Adidas pak navázal obchod užší spolupráci a stal se součástí jejího konsorcia. To sdružuje 70 vybraných prodejen z celého světa, jež mohou prodávat limitované edice bot či designovat tenisky vlastní.
Boty od Kanyeho Westa
Footshop měl na přelomu roku jako jediný český obchod v nabídce 40 párů bot Yeezy Boost, které pro Adidas navrhl Kanye West a jichž se celosvětově vyrobilo devět tisíc kusů. Obchod vyzval zájemce o koupi, aby napsali důvod, proč by měli dostat šanci. Dalších osm lidí bylo vylosováno na Instagramu, kde repostovali soutěžní příspěvek. „Nakonec se nám ozvalo 4500 lidí,“ říká Hajduček. Instagram je pro Footshop primárním kanálem a nyní na něm má přes 40 tisíc followerů. Nejbližší plány Footshopu zahrnují otevření obchodu v Bratislavě. Hajdučkovým snem je, aby v budoucnu následovaly i další evropské metropole.
„Mám doma asi 45 párů,“ představuje svou sbírku tenisek majitel Footshopu Peter Hajduček. Prý jde o konzervativní počet, jeho kolega z firmy se honosí 450 páry.
Foto: Matej Slávik