Měl to být nevinný příspěvek k novému roku. Ruská Coca-Cola zveřejnila před koncem roku na sociální síti Vkontakte mapu země s vánočními stromečky symbolizujícími jednotlivá města a vyzvala fanoušky, aby ji sdíleli. Symbolicky se soutěžilo o největší strom, stromečky na mapě totiž měly růst podle toho, kolik lidí z různých měst obrázek nasdílí.
Ruské uživatele ale podoba mapy pobouřila. Nezahrnovala totiž oblast Kaliningradu, Kurilské ostrovy ani Krym. Firma proto původní mapu z 30. prosince smazala a 5. ledna ji nahradila novou verzí. „Upřímně se omlouváme za to, co se stalo. Mapu jsme opravili, děkujeme za pochopení,“ snažil se výrobce limonád uklidnit vášně.
Třaskavé téma
Opravená verze s Krymem coby součástí Ruska pro změnu pobouřila Ukrajince, kteří na sociálních sítích začali organizovat bojkot Coca-Coly. Ukrajinská ambasáda ve Washingtonu poslala protest centrále společnosti i americké vládě.
Coca-Cola ve svém stanovisku problém svedla na externí agenturu, která prý novou verzi mapy připravila bez vědomí a schválení společnosti. Firma zdůraznila, že je apolitická, kampaň ukončila a nařídila smazání problematických příspěvků.
Česká vláda předloňskou anexi Krymu Ruskem neuznala, web ministerstva zahraničí poloostrov označuje za „dočasně okupované území“.
Nahoře je původní mapa z 30. prosince, dole „opravená“ verze z 5. ledna. Kolik rozdílů najdete a kolik států tím naštvete?
Repro: Vkontakte