V Česku vyrostl na základech vyspělého a neustále se vyvíjejícího mediálního trhu adekvátně rozvinutý – nejvíc z celého bývalého východního bloku – průmysl public relations. I on roste – každý rok o deset procent. A stejně jako v každé jiné rozvinuté ekonomice s relevantní PR branží i v Česku se v ní potýkáme s nedostatkem zkušených a kvalifikovaných lidí.
Agentury jako Best Communications hlad po kvalifikované pracovní síle tiší tím, že si školí své vlastní zaměstnance. Ať už in-house nebo prostřednictvím vzdělávacích programů, které v Británii provozuje Public Relations Consultants Association. Tato investice se vrací v podobě spokojenosti našich zákazníků a loajality zaměstnanců. PR je ovšem specifická disciplína – spojení vědy a umění – a trvá tři roky, než je absolvent schopen klientům efektivně radit.
Jsem přesvědčen, že v náboru zaměstnanců do českého PR se v nadcházejících letech prosadí hlavní tři trendy. Prvním z nich je genderová vyváženost. PR je proslulé tím, že upřednostňuje zaměstnance ženského pohlaví. I řadu velkých agentur ve světě vlastní a vedou ženy. To je v pořádku. Ale i víc než 70 procent zaměstnanců v branži tvoří ženy. To v pořádku není. Ideální poměr je půl na půl. Řada agentur se tak snaží přilákat víc mužů. Poslední tři lidé, které jsme přijali k nám, jsou muži. I v agentuře se chceme co nejvíc přiblížit tomu, jak vypadá skutečné rozdělení populace.
Druhým je rozmanitost. Nejlepší a nejoriginálnější řešení se v PR rodí z kreativního střetu, konstruktivního tření a týmové dynamiky. A k těm v etnicky a sociálně homogenním prostředí nedochází. Většina agentur v USA a Británii tak dnes na posílení personální různorodosti vynakládá značné úsilí. Stejně tak my. Koneckonců, Best vlastní Češka a Skot.
Třetím trendem je vzdělávání. PR vyžaduje, aby lidé uměli především dobře psát. Ale absolventi humanitních oborů mají nedostatky v porozumění odborné stránce věci – zejména v profesích postavených na znalostech matematiky, ekonomiky nebo přírodních věd. Psaní vylepšíme snadno. Proto dnes cíleně hledáme absolventy těchto oborů.
„Talentovou válku“ v PR branži vyhrají agentury, které přitáhnou a udrží si nadšené lidi z různých sociálních prostředí a s co nejpestřejším vzděláním. Skutečným vítězem budou ovšem naši klienti.
Euan Edworthy, ředitel, Best Communications