Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

PR a talentové války aneb boj o kvalifikovanou pracovní sílu na českém trhu jen s absolventy humanitních oborů nevyhrajete

V Česku vyrostl na základech vyspělého a neustále se vyvíjejícího mediálního trhu adekvátně rozvinutý – nejvíc z celého bývalého východního bloku – průmysl public relations. I on roste – každý rok o deset procent. A stejně jako v každé jiné rozvinuté ekonomice s relevantní PR branží i v Česku se v ní potýkáme s nedostatkem zkušených a kvalifikovaných lidí.

Agentury jako Best Communications hlad po kvalifikované pracovní síle tiší tím, že si školí své vlastní zaměstnance. Ať už in-house nebo prostřednictvím vzdělávacích programů, které v Británii provozuje Public Relations Consultants Association. Tato investice se vrací v podobě spokojenosti našich zákazníků a loajality zaměstnanců. PR je ovšem specifická disciplína – spojení vědy a umění – a trvá tři roky, než je absolvent schopen klientům efektivně radit.

Jsem přesvědčen, že v náboru zaměstnanců do českého PR se v nadcházejících letech prosadí hlavní tři trendy. Prvním z nich je genderová vyváženost. PR je proslulé tím, že upřednostňuje zaměstnance ženského pohlaví. I řadu velkých agentur ve světě vlastní a vedou ženy. To je v pořádku. Ale i víc než 70 procent zaměstnanců v branži tvoří ženy. To v pořádku není. Ideální poměr je půl na půl. Řada agentur se tak snaží přilákat víc mužů. Poslední tři lidé, které jsme přijali k nám, jsou muži. I v agentuře se chceme co nejvíc přiblížit tomu, jak vypadá skutečné rozdělení populace.

Reklama
Know

Druhým je rozmanitost. Nejlepší a nejoriginálnější řešení se v PR rodí z kreativního střetu, konstruktivního tření a týmové dynamiky. A k těm v etnicky a sociálně homogenním prostředí nedochází. Většina agentur v USA a Británii tak dnes na posílení personální různorodosti vynakládá značné úsilí. Stejně tak my. Koneckonců, Best vlastní Češka a Skot.

Třetím trendem je vzdělávání. PR vyžaduje, aby lidé uměli především dobře psát. Ale absolventi humanitních oborů mají nedostatky v porozumění odborné stránce věci – zejména v profesích postavených na znalostech matematiky, ekonomiky nebo přírodních věd. Psaní vylepšíme snadno. Proto dnes cíleně hledáme absolventy těchto oborů.

„Talentovou válku“ v PR branži vyhrají agentury, které přitáhnou a udrží si nadšené lidi z různých sociálních prostředí a s co nejpestřejším vzděláním. Skutečným vítězem budou ovšem naši klienti.

Euan Edworthy, ředitel, Best Communications

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)