Dobře vymyšlený ekonomický týdeník se nikdy neztratí

Tipněte si, kolik výtisků prodal na počátku 90. let ekonomický týdeník Československý profit. 50 tisíc? 80 tisíc? Přidejte. V časech největší slávy se týdeník dostal až na 140 tisíc kusů prodaného nákladu. To jsou neuvěřitelná čísla, když si uvědomíme, že dnes hlavní dva ekonomické týdeníky Ekonom a Euro prodají dohromady 32 tisíc výtisků. Prostor pro další dobrý ekonomický týdeník tu tedy je a není divu, že několik mediálních magnátů o něčem takovém přemýšlí.

Pravda, na začátku 90. let si kdekdo myslel, že v nové době je potřeba detailně studovat ekonomické informace, aby mu neprotekla unikátní možnost podílet se na budování kapitalismu v Čechách. Na druhou stranu, Profit tehdy už na trhu nebyl sám. Od roku 1991 vycházel Ekonom.

Přesto od té doby zdánlivě zájem o ekonomickou informaci postupně upadal. Nic na tom nezměnilo ani Euro, které jako dravý týdeník nastoupilo na trh od roku 1998 vyztužené penězi Petra Kellnera. Špatný dojem z budoucnosti ekonomického tisku umocnila ještě krize a úpadek inzerentních příjmů (to se netýká jen Česka, podívejte se, jak zhubnul například elitní The Economist).

Ale krize je i příležitost. Ekonomický týdeník vždy cílí na bonitnější cílovou skupinu a firmy takové časopisy odebírají. Trochu absurdně ukazuje nikoliv ekonomický týdeník, ale měsíčník Reportér, jak dobře lze postavit byznysplán na spolupráci s firmami – na 16 tisíc odebraných výtisků firmami má Reportér 11 tisíc kusů z prodeje běžným čtenářům.

O podobnou symbiózu se jistě může pokusit i ekonomické médium. Příklad úspěchu časopisu Forbes navíc ukazuje, že ani zdaleka nikdo nemůže předem přesně odhadnout, jak zaměřený titul má jaký potenciál. Pokud je ekonomický týdeník dobře dělaný, svou klientelu si i na malém českém trhu stále může najít. Pokud ne, skončí jako nešťastný čtrnáctideník Bloomberg Businessweek tento rok. A pánové Křetínský či Soukup, které láká jejich vlastní ekonomický týdeník, by jistě rádi patřili do té první kategorie a naučili Čechy zase číst ekonomické informace.

O tématu čtěte více ZDE.

David Klimeš
komentátor, Hospodářské noviny

MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

sparta_kybersikana
nový web-otvírák
Návrh bez názvu-17

MAM Exkluzivně v časopise

Lenka Králová, Pilsner Urquell
Scott Mills
Vojta Kotek, Bauhaus
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

airbank100_2
nova_O2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard
airbank100_2
nova_O2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard