„A jaký máte na téhle půjčce úrok?,“ ptám se. „Žádný. Platím jen pět set korun měsíčně, a navíc za včasné splácení mám 500 korun bonus,“ říká mi skoro pyšně zákaznice, která se přišla do Zonky poradit, jak konsolidovat své půjčky.
Tak jsme to společně spočítaly. Úrok 28 procent překvapil ji i mě. Dostala ho od své banky, kde má účet už přes deset let.
Ten, kdo Čechy naučil posuzovat cenu půjčky podle výše měsíční splátky, by měl mít sochu před každou bankou, nebankovní institucí a hlavně před „pobočkami“ půjčovatelů pohybujících se v šedé zóně. Vydělal jim spoustu peněz. Denně máme na Zonky zákazníky, kteří jsou šokováni tím, když vidí, kolik je ve skutečnosti půjčka stojí. Kolik za ni nakonec v těch 500korunových měsíčních splátkách zaplatí.
Denně máme zákazníky, kteří nám s vážnou tváří vysvětlují, že mikropůjčka přece musí být výhodná. Že má v názvu mikro, takže je jasné, že je malá a levná. Dokonce jsem slyšela, že jedné bance v interním průzkumu vyšlo, že v myslích lidí je mikropůjčka po hypotéce druhý nejvýhodnější úvěrový produkt.
Někdy by člověk vzteky brečel. Třeba když mikropůjčková firma láká na serverech pro ženy na banner, na kterém je napsáno, že pomáhá v projektu Dobrý anděl. To přece musí být fajn a bezpečná firma, když pomáhá nemocným dětem.
Anebo trik s první bezúročnou mikropůjčkou, kterou dostanete i bez prokázání toho, že máte jakýkoliv příjem. Napřed mi nebylo jasné, kde se na tom vydělává. Vysvětlil mi to až kolega, který z jedné mikropůjčkové firmy přišel. „Lucie, ale byznysmodel řady takových firem není vůbec založený na tom, že lidi splácejí. Ale na tom, že splácet přestanou,“ dovzdělal mě.
Ve sněmovně se příští rok povede bitva o zákon o spotřebitelském úvěru. V lecčems může pomoct, ale v dosavadní historii světa byly zákony na lichváře vždycky krátké. A to se příští rok nezmění.
Daleko víc než zákon by pomohl kurz na to, jak číst reklamy na půjčky, vyučovaný ideálně už od základní školy. Nebo státem dotovaný internetový překladač, který vám půjčková reklamní sdělení přeloží do skutečné ceny.
Ne vždycky je to strážný anděl.
Lucie Tvarůžková, CEO, Zonky