Férový tendr (2. část)

V předchozím díle jsme představili první tři zásady Férového tendru (www.ferovytendr.cz), který směřuje především do komerčního sektoru. Iniciativa v rámci AKA nevznikla jako samoregulační, ale jako snaha o kultivaci trhu a o návod pro zadavatele, jak získat z tendru nejlepší hodnotu. Tomu odpovídají i další tři zásady.

Čtvrtá zásada: Dostatek času a jasný timing.

Každý férový tendr má jasně nastavený harmonogram i počet kol výběrového řízení a respektuje harmonogram projektu/kampaně. Zadání tedy obsahuje také časový harmonogram samotného projektu (kampaně), který je předmětem tendru, resp. jeho důležité milníky (připravovaná fáze, spuštění atd.). Na strategicko-kreativní výstupy jsou třeba od zadání do prezentace minimálně čtyři týdny, protože pokud mají být kvalitní, není možné udělat je přes noc. V tomto případě nepomůže ani alokování více zdrojů, je to lineární proces řady aktivit (výzkum, briefing atd.).

Pátá zásada: Dostatek příležitostí k setkání týmů.

U férového tendru je vždy možný osobní debrief a osobní prezentace strategicko-kreativních výstupů, která má pro zadavatele stejný význam jako chemistry meeting – umožní mu seznámit se s týmem a ještě lépe ohodnotit jeho přemýšlení nad zadáním. Ve FT reprezentuje agenturu reálný tým, který se v případě získání zakázky nezmění. Pokud si tím může být zadavatel jistý, může brát složení týmu a výsledek případného chemistry meetingu jako jedno z důležitých kritérií při výběru agentury.

Agentura má nárok na osobní zpětnou vazbu na prezentaci – na jejím základě může upravit a doplnit zpracování zadání, a zadavatel tak dostane kvalitnější výstupy. Odpovědi na otázky agentury nejsou dostupné ostatním agenturám v tendru, protože jejich zveřejnění je prakticky nahlédnutím do jejího know-how.

Zásada šestá: Jasná hodnoticí kritéria a zpětná vazba.

Každý férový tendr obsahuje přesnou definici konkrétních hodnoticích kritérií a určení, jakou váhu mají pro rozhodování. Zadavatel díky tomu snadno vybere vítězné řešení a výběr je jednoduše obhajitelný. Současně agentura získá důležitou zpětnou vazbu i v případě neúspěchu.

Poslední tři pravidla podle metodiky Férového tendru popíšeme příští týden.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia