Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Rudyho nemá nikdo rád. Divák se cítí za Českou televizi trapně

Česká televize se tak snaží! Ale někdy z toho vyjde jen trápení jak její, tak divákovo. Zatímco neutrální dramata už producenti dokážou opentlit nekonfliktní kvalitou a technickou, hereckou i scenáristickou úrovní, výpravy do žánrů dopadají tím hůř, čím výrazněji se mají vydat od bezpečného břehu příběhové neutrality. A protože Rudyho má každý rád je sitkom, vyrazil štáb do hodně hluboké vody, kde se utopil po pár tempech.

Sitkom je velmi náročný žánr. Závisí především na velmi precizním rozvržení všech složek. Bezchybné musí být prostředí, nastavení charakterů, promyšlenost zápletek. Kromě toho načasování každého vtipu musí být perfektní. A když si pomáhá umělým smíchem, mělo by být jasné, proč se v tu chvíli má někdo smát. Česká mutace slavného amerického sitkomu Raymonda má každý rád tristně selhává na všech těchto úrovních tak, až je člověku stydno tu upachtěnost sledovat.

Saša Rašilov bydlí v tísnivě vyhlížejícím televizním studiu a tváří se, že jde o opravdový dům. Stejně tak vztah s manželkou ztvárněnou Jitkou Schneiderovou působí v jeho neživotnosti a umělosti až znepokojivě, jejich dialogy se nepodobají ničemu, co známe. Češi opravdu nežijí jako Američané, nechovají se jako Američané a nemluví jako oni. Už proto můžeme jen těžko přijmout Rudyho „eskapády“ jako něco, co odráží život, přičemž v tom samozřejmě tkví jádro sitkomů – že přehnanou formou ukazují cynicky, sarkasticky nebo jen s úsměvem odvyprávěné běžné životní situace.

Reklama
ČEZ

Sitkom je vždy konstrukt a i těm americkým bývá vytýkáno, že jejich světy přeplněné situačním humorem a banálními zápletkami se příliš oprošťují od toho, co se tváří, že reflektují. Ty dnešní proto běžně otevírají společenská témata, věnují se soužití odlišných sociálních skupin či dopadu velkých témat na běžné rodiny.

Rudy se vrací do bezstarostných amerických devadesátých let, kdy se neřešilo vůbec nic, přičemž tento model už není živý prakticky nikde na světě. A sotva ožije v dusné situaci dnešního Česka.

Kráceno, plná verze vyšla na serveru Aktuálně.cz.

Martin Svoboda

filmový a televizní kritik, Aktuálně.cz

Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-48

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Forum Media_novy-web-otvirak (6)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)