Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

V RTB dotahujeme Západ, rozdíly ale budou vždy

Během prázdnin jsme měli možnost podívat se na půlroční vývoj růstu RTB a srovnat ho s předchozím rokem. RTB v Česku vytrvale roste a podobně rychlý nárůst potvrzují i další firmy na našem trhu, většinou nad jejich očekávání, a vidíme tento růst obecněji i v celé východní části Evropy (my ji definujeme jako země na jih a východ od Polska, tedy včetně Balkánu, Řecka a Turecka). Potvrzuje se tedy, že RTB se v posledních třech letech rychle etabluje jako stabilní součást nákupu on-line reklamy. Jak si na tom ale v RTB stojíme ve srovnání s vyspělým trhem na Západě? Vzhledem k tomu, že celkem obsluhujeme 33 zemí, včetně západních, můžeme si určité srovnání dovolit. Na Západě je nákup on-line reklamy obecně o dost dál – jak výší podílu v rámci marketingových mixů, tak objemem prostředků, které se do nákupu investují (mimochodem, věříme, že již poměrně brzy on-line překoná televizní reklamu). Z pohledu rozpočtů má západní Evropa obecně vyšší kupní sílu, a tím pádem i víc prostředků na kampaně. U výkonnostních formátů, včetně RTB, je ale rozdíl menší, protože ceny i marže u položek, jako je například elektronika nebo móda, jsou podobné. Vyšší investice tedy na Západě směřují do on-linu jako celku. Z naší zkušenosti vyplývá, že mnohem víc investic jde do brandingových kampaní a jsou k tomu ve větší míře využívány i technologie, jako je RTB. S tím se u nás setkáváme méně a větší část nákupů v RTB jde do čistě výkonnostních formátů. Mnohem nižší objem u nás má také nákup mobilní reklamy. V podstatě žádné rozdíly neexistují v možnostech reklamního prostoru ani v technologiích. V tom se ukazuje, že východ Evropy je mimořádně aktivní a inovativní a západ v tomto ohledu zažívá spíš stagnaci. Můžeme tedy očekávat, že se trhy u nás a na Západě do budoucna vyrovnají? Do jisté míry ano, ale je třeba vždy počítat s tím, že existují nejen rozdíly mezi Východem a Západem, které se jen tak nescelí, ale i zásadní rozdíly mezi jednotlivými zeměmi. Nám se jasně ukazuje, že tento rozdíl je potřeba brát v potaz například i při reportingu a analýzách.

 

Východ Evropy je aktivní a inovativní a západ v tomto ohledu zažívá spíš stagnaci.

Reklama
ČEZ
Reklama
Know
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)