Už několik měsíců se v hlavním městě vedou spory o nových stavebních předpisech, které kromě jiného upravují regulaci velkoplošné reklamy. Zatímco podle dřívější koncepce bývalého primátora Tomáše Hudečka by nové billboardové plochy de facto nemohly vzniknout, aktuální verze, schválená minulý týden radními hlavního města, upravuje podmínky, za jakých to možné je.
Ve verzi, kterou radním předložila primátorka Adriana Krnáčová (ANO), se reklamním poutačům a panelům věnuje celkem šest paragrafů. Obecné požadavky dovolují výstavbu mnohostranných a složených billboardů. Jejich celková plocha by se přitom měla počítat pouze z jedné plochy, ne jako součet všech stran (například u otočného třístranného billboardu). V památkových zónách nesmí plocha reklamní stavby přesáhnout čtyři metry čtvereční, s výjimkou textilií, které zakrývají staveniště při opravě památky, a označení provozoven. Obecný minimální odstup mezi billboardy má být sto metrů. Oblíbené reklamní poutače a kostky na chodnících nesmí „nepřiměřeně“ omezovat pohyb chodců a musí kolem nich být alespoň metr a půl volného místa.
Regulaci billboardů se věnují také v Karlovarském kraji, kde ji potřebují uvolnit. Kraj chce konkrétně vrátit obcím pravomoc rozhodovat o umístění reklamních poutačů podél silnic uvnitř obcí.
Navrhne proto změnit zákon o pozemních komunikacích, který tuto pravomoc převedl na dopravní policii. „Policie prakticky podél všech silnic zakazuje nejen nové billboardy a bannery, ale zamítá i žádosti o obnovení povolení existujících starších reklam,“ vysvětluje kraj ve svém prohlášení.
Potíže hlásí například Sokolov nebo Cheb. Městům tím jednak vypadly příjmy za výlep reklam a jednak kvůli tomu nemohou na venkovních plochách propagovat ani své vlastní kulturní akce.
Záměr musí v září schválit zastupitelstvo kraje, pak novela poputuje do sněmovny.