Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Kdo jiný, když ne staří známí miliardáři?

Investiční skupina Penta definitivně potvrdila nákup vydavatelství Vltava-Labe- -Press (VLP), jehož vlajkovou lodí je regionální Deník. Završuje se dramatická vlastnická proměna českých významných deníků. Někdejší kapitál z německy mluvících zemí nahrazují česko-slovenští miliardáři – Daniel Křetínský a Patrik Tkáč mají Blesk, Andrej Babiš MF Dnes a Lidové noviny, Zdeněk Bakala Hospodářské noviny, Ivo Lukačovič spoluvlastní Právo a František Savov deník E15. Přestože v případě Penty není nákup médií tak výbušný jako při koupi novin vicepremiérem Babišem, i nyní se mluví především o vstupu nových vlastníků do Deníku jako o hrozbě novinářského řemesla. Penta se na Slovensku zapletla do kauzy Gorila, zapříčinila odchod části redakce z deníku SME, v Česku spoluzakladatel této skupiny Marek Dospiva vyděsil svou upřímností při koupi VLP: „To, že média vlastníme, nám dává jistotu, že pro kohokoliv bude horší nás iracionálně napadat.“

Jenže s obrázkem kořistnických miliardářů, kteří si média kupují jen jako obranu svých ekonomických zájmů a degradují novinářské standardy, si nevystačíme. Méně zmiňovaná otázka zní: Kdo by tedy měl ona média kupovat, když ne tito byznysmeni? Odpověď nikdo nenabízí. Václav Štětka z Fakulty sociálních věd už před třemi lety v textu „From Multinationals to Business Tycoons“ zmapoval útěk zahraničního kapitálu z médií ve střední a východní Evropě a právě nástup domácích mogulů. V Česku žijeme jen Babišem, Bakalou či aktuálně Dospivou, ale můžeme přiřadit i Poláka Zygmunta Solorz-Žaka (TV Polsat), Maďara Gábora Szélese (deník Magyar Hírlap), Bulhara Sašu Dončeva (deník Sega) a další miliardáře ze střední Evropy či Pobaltí. Boháčů, jejichž mediální a další byznysy se kříží (případně kolidují i s politikou jako u Babiše), není prostě v regionu málo. Kvalitu a nezávislost novinařiny je samozřejmě nutné chránit na prvním místě. Ale zároveň je potřeba si i přiznat, že nástup domácích „špatných hochů“ do médií byl po odchodu zahraničního kapitálu nevyhnutelný.

 

Odpověď na otázku kdo jiný by měl média kupovat, když ne byznysmeni, nikdo nenabízí.

Reklama
ČEZ

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)