John Sculley byl největší hvězdou konference Engage a Jan Řežáb z pořádajících Socialbakers hned na úvod vysvětlil, že když Sculleyho poprvé potkal na pláži, nemohl uvěřit vlastním očím. Rychle na sebe hodil ručník a začal neobratně vysvětlovat, kdo vlastně je. Právě touto náhodou se legendární manažer dostal na pražskou konferenci.
Sculley začínal ve společnosti PepsiCo, když byla ještě regionální značkou. Prodeje Coca-Coly převyšovaly Pepsi na jihu Texasu devět ku jedné, přitom zákazníci často označovali Pepsi jako chutnější. Právě toho Sculley využil v reklamě Pepsi Challange, kde lidé ochutnávali v neoznačených kelímcích kolu a vybírali tu, která jim chutná lépe. Tou byla samozřejmě Pepsi a reklama, kterou Sculley označuje za počátek experience marketingu, posunula Pepsi na pozici americké nápojové jedničky a Sculleyho na post prezidenta společnosti.
Jak jsem nevyhodil Jobse
Z Pepsi do Applu přetáhl Sculleyho sám Steve Jobs, který chtěl pomocí experience marketingu přesvědčit lidi, že jeho počítače jsou lepší než konkurence. Jednalo se přitom o dobu, kdy žádné reklamy na počítačové produkty vůbec neexistovaly. Tak vznikla ikonická reklama 1984 pro uvedení počítače Macintosh, která odkazuje na slavný Orwellův román. „24. ledna Apple představí Macintosh a vy uvidíte, proč 1984 nebude jako 1984.“ Představenstvo však reklamu označilo za katastrofu a nařídilo prodat 60 sekund reklamního času v rámci Super Bowlu. Ten ale nakonec nikdo nekoupil a reklama se stala legendou.
Paradoxem je, že právě dobře fungující spolupráce Jobse a Sculleyho skončila špatně. Zakladatel Applu tvrdě pracoval na uvedení Macintoshe 2. Objevovaly se ale velké technické potíže. Ty by dány tím, že pro funkce, které Jobs požadoval, neexistovaly dost výkonné technologie. Prodejům Macintoshe se nedařilo a Jobs z propadáku obvinil právě Sculleyho, protože stanovil cenu produktu příliš vysoko. Jednalo se vlastně o historický moment, kdy Steve Jobs lobboval za diskontní ceny výrobků firmy Apple. Představenstvo ale dalo za pravdu Sculleymu. Jobs z firmy odešel, aby se po letech velmi slavně vrátil. „Steve bral tu záležitost velmi osobně a mě velmi mrzí, že jsme již nikdy neměli příležitost o tom spolu promluvit,“ řekl Sculley.
Obi Mobile má ušlechtilý cíl
Sculley odešel z Applu v roce 1994 a od té doby působí v řadě projektů jako andělský investor. Asi největší společností s jeho účastí je Obi Mobile. Cílem společnosti je vyrábět kvalitní, ale cenově dostupné telefony pro země třetího světa. „Byl jsem svědkem mnoha rozhovorů mezi Stevem Jobsem a Billem Gatsem. Oba měli rozdílné pohledy. Bill byl nadšencem do softwaru a Steve naopak věřil v hardware. Ani jednou jsem však neslyšel, že by se bavili o tom, jak vydělat peníze. Měli ušlechtilý cíl, jak posunout lidstvo kupředu pomocí technologií.“
Podobný ušlechtilý cíl vidí Sculley i v poslání společnosti Obi Mobile: „Viděl jsem ženu z třetího světa, která šetřila na jídle, jehož měla už tak málo, aby si mohla koupit smartphone. Proč? Protože to pro ni byla brána k informacím, možnost spojení se světem a cesta k lepšímu životu. To je náš ušlechtilý cíl, aby každý člověk mohl mít svůj smartphone,“ uzavřel Sculley. Jak drží krok s dobou, dokázal na afterparty Engage, kde to na parketu rozjel v obleku a mezi teenagery populárních teniskách značky Vans.
John Sculley byl prezidentem PepsiCo i CEO Applu.