Mluvené slovo jako nepřítel tisku? Právě naopak

Když hodinu denně běháte, můžete stejnou hodinu zároveň strávit čtením knih. Řešením je audiokniha, která umožňuje čtením vyplnit čas, kdy jinak číst nemůžete. Lidé se tak postupně učí poslouchat nejen hudbu, ale i mluvené slovo. Popularita konzumace obsahu v audioformátu celosvětově významně roste a audioknihy v digitálním formátu jsou vůbec nejrychleji rostoucím segmentem na knižním trhu, tempo růstu překonává i e-knihy. Důležitá je přitom forma distribuce – díky rozšíření smartphonů se dnes i v Česku prodá zhruba 30 až 40 procent mluveného slova digitálně. Odhadujeme, že v roce 2016 se už prodá více audioknih digitálně než na fyzických nosičích. Na této vlně se vezou i média, která se snižujícími se náklady i prodeji printu hledají cesty, jak dostat obsah ke svým čtenářům. A obávat se odlivu čtenářů k audioverzím by pro ně bylo omylem. Audioformát má tu výhodu, že je ideálním společníkem do našich uspěchaných životů. Poslouchat můžete při jakékoliv činnosti. Audio vám dokáže zpříjemnit a efektivně vyplnit rutinní činnosti – cestování, cvičení, nákupy i uklízení. Není tak konkurentem vůči printu, ale jeho doplňkem. Čtenář totiž poslouchá ve chvílích, kdy jinak nemůže číst, takže ve výsledku zkonzumuje více. A ať už jde o nahrávky časopisů nebo knih, je to forma pro lidi, kteří mají literaturu rádi, rádi ji čtou, ale nemají na ni dost času. Zároveň máme signály, že lidé, kteří poslouchají mluvené slovo, se inspirováni tímto zážitkem vracejí zpátky k četbě. Audioformát je tak pro média velkou příležitostí, jak své čtenáře naučit konzumovat více obsahu, nikoliv ohrožením, které by snižovalo čtenost tištěných médií.

Břetislav Hanzel, regional manager, Audioteka

 

Audio je ideální společník do našich uspěchaných životů.

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-15

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-15

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Agentura roku 2025
Surfař
Mikroinfluenceři

MAM Exkluzivně v časopise

Boomerang Communication
Marek Dvořák
Agentura roku 2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist