Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Dvě třetiny populace si klidně připlatí za odpovědný produkt

Jak ukázal poslední výzkum společenské odpovědnosti realizovaný agenturou Ipsos v ČR, téma společenské odpovědnosti firem (CSR) je důležité při nákupu pro 71 procent veřejnosti. Dvě třetiny české populace jsou navíc dlouhodobě ochotny si připlatit za odpovědný produkt. Více angažované jsou převážně ženy a mladí do 34 let.

Např. v rámci nedávné Férové snídaně NaZemi, která podporuje fairtradové a lokální spotřebitele, dalo více než pět tisíc lidí jednoho rána jasně najevo, že jim záleží na původu potravin a na podmínkách, za jakých se potraviny pěstují. Zvýšený zájem Čechů o farmářské trhy a regionální potraviny přiměl obchodní řetězce v posledních letech postupně zařadit lokální potraviny a místní speciality i do maloobchodní sítě a zvýšit tak podíl farmářských výrobků v nabídce o desítky procent.

Stop genderovému marketingu

Angažovanost spotřebitelů, kteří vnímají svůj nákup v kontextu udržitelnosti, dokáže měnit i zažité marketingové postupy. Odpovědný spotřebitel již není součástí trhu, může být jeho tvůrcem. Zajímavá anglická kampaň proti štítkování hraček pro holčičky a chlapce vznikla na diskusním fóru webové stránky Mumsnet, kde rodiče sdíleli své obavy z rostoucí genderové reklamní kampaně mířící na děti. Díky této „rodičovské“ kampani se 14 anglických obchodních řetězců s hračkami dohodlo na zastavení genderového marketingu. Stejně tak několik britských nakladatelství oznámilo, že již nebudou na knížkách označovat, zda jsou vhodné pro dívky či chlapce. Děti si tak bez nátlaku reklam či barev mohou vybrat, jaké knížky je zajímají.

Reklama
ČEZ

Zájem o původ produktu nemá limity

Stovky tisíc lidí počínaje spotřebiteli a konče politiky či čelnými představiteli společností, jako jsou Ikea, Unilever či Ben & Jerry’s, se přidaly k protestnímu pochodu za změnu klimatu Avaaz k 100procentně čisté energii. Masový protestní pochod je považován za klíčový moment v hnutí bojujícím proti klimatickým změnám.

Otázku, proč by spotřebitelé měli vědět, zda kaučuk v jejich kondomech nepochází z plantáží, kvůli kterým byl pokácený prales, řeší projekt Einhorn. Skupina bývalých německých studentů založila etickou firmu na výrobu kondomů, která je první svého druhu na světě. A proč? Byli otrávení neudržitelnými produkty vyráběnými bez ohledu na životní prostředí. Takový model podnikání založený na transparentnosti a otevřeném poskytování informací o výrobě by mohl být přenositelný na jakýkoliv jiný produkt.

Zájem znát původ produktu a jeho společenský dopad se totiž nevztahuje jen na jídlo a módu, ale na řadu věcí každodenní spotřeby. Možností je dnes na trhu celá řada a i v Česku již existují firmy, které umožňují skutečně etické a zodpovědné nakupování. Například v sortimentu e-shopu Econea, který se soustřeďuje na prodej udržitelných a šetrných produktů, naleznete zdravé zubní kartáčky pro děti, vyrobené z kukuřičného škrobu, úsporné perlátory či sprchové hlavice, kterými lze snížit spotřebu vody až o 70 procent.

Je to na nás, jak moc zodpovědně se při svém nákupu budeme chovat. Současný zájem veřejnosti o témata společenské odpovědnosti a udržitelnosti nasvědčuje, že jsme na dobré cestě.

null

Lucie Mádlová
výkonná ředitelka, Asociace společenské odpovědnosti

 

Reklama
Know
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)