Diskusní platforma Eshopista, organizovaná společností Acomware, přivítala výraznou osobnost české e-commerce, Tomáše Čupra. „Nejdůležitější je zlomit v zákaznících potřebu si na zboží sáhnout a ujistit je, že se nemají čeho bát,“ vysvětluje hlavní majitel ambiciózního projektu Rohlík.cz.
Hodnota spočívá v logistice
E-shop zaměřený na prodej a rozvoz potravin zaznamenává stálý růst tržeb, v prvním kvartálu 40 až 50 % meziměsíčně. Kromě toho rozšiřuje síť zákazníků, dostal se až na 65 procent měsíčního počtu objednávek největšího konkurenta – služby iTesco. Za úspěch prý vděčí zejména systému doručování objednávek, do kterého údajně putovaly nemalé investice.
Rohlík.cz staví na základech logistické platformy Čuprova předcházejícího projektu – donáškové služby Dámejídlo.cz. „Logistický engine, který jsme vyvinuli pro Dámejídlo, nám umožnil postavit další byznys. V něm spočívá know-how, které by bylo možné prodat do zahraničí,“ říká Čupr.
Software se dál rozvíjí a zohledňuje i dopravní situaci. Kurýři jsou tak schopni roznést během jedné jízdy tři až šest objednávek. Podobný systém podle slov Čupra momentálně na trhu v globálním měřítku neexistuje, Rohlík.cz má proto podle něj potenciál uspět i v zahraničí.
Za kvalitu se platí
Hlavní konkurenční výhodou služby Rohlík.cz má být právě rychlé doručení nákupů. Zpočátku umožňoval Rohlík doručení nákupu do dvou hodin, za pár měsíců se čas snížil na 90 minut. „Rohlík jsem vytvořil pro sebe. Při objednávce v iTesku zboží přijde až druhý den. Plánování není mou silnou stránkou, potřeboval jsem službu, která nákup doručí co nejdřív,“ uvedl.
Další z priorit e-shopu má být vysoká kvalita potravin. Největším dodavatelem je velkoobchod Makro, za ním následují firmy Pet Center, Sklizeno a Teta drogerie. Na rozdíl od Slevomatu Rohlík nestaví na slevách a nízkých cenách, zaměřuje se na vytváření dlouhodobých zákaznických vztahů. „Deal hunters nejsou z dlouhodobého horizontu loajálními zákazníky. Nechceme být nejlevnější, umíme to, ale říkáme si, že to nepotřebujeme,“ objasňoval Čupr.
Překonat pochybnosti zákazníků
Na trhu s rozvozem potravin přibudou brzy další hráči. Podle Čupra konkurence stimuluje poptávku po službě a sám se těší na uvedení projektu Koloniál.cz. iTesco je přitom podle něj pionýrem, který připravil půdu pro rozvoj dalších služeb.
Skupina lidí nakupujících potraviny přes internet je stále minoritní, ambicí služby Rohlík.cz je tento stav změnit. Do sedmi let let by chtěla dosáhnout minimálně 10 % z obratu prodeje potravin v ČR, který představuje 500 miliard korun.
„Nejtěžší je switch zákazníka z off-line prostředí. On-line má totiž obrovskou nevýhodu, není možné si na zboží sáhnout a prohlédnout si jej. Nejdůležitější je zlomit v zákaznících tuto potřebu a ujistit je, že se nemají čeho bát,“ vysvětluje Čupr. Odstranění pochybností je podle Čupra podmínkou úspěchu mnoha e-shopů.
Tomáš Čupr a jeho Rohlík si věří. Chtějí nejméně 10 % českého trhu potravin.