Se šéfem Socialbakers Janem Řežábem jsme se potkali ve zbrusu nových industriálních kancelářích ve Foru Karlín. Pochvaloval si význam nadcházející konference Engage a prozradil, že mezi nové klienty jeho firmy se nedávno zařadilo i město Praha.
Dokázal byste kvantifikovat, jak důležité jsou pro Socialbakers konference jako Engage?
Potkávání na těchto eventech ovlivní zhruba třetinu všech našich obchodů a přímo díky nim uzavřeme až pětinu kontraktů, což rozhodně není málo.
Jak chcete Engage rozvíjet?
Chceme z něj udělat celou platformu. Máme v plánu uspořádat 20 až 30 menších eventů po celém světě pro 100 hostů. Potom je tu samozřejmě velký Engage a už ten podzimní hodláme transformovat do pěti velkých konferencí pro 500 lidí v pěti městech světa během několika dní.
V oblasti monitoringu a analýzy dat na sociálních sítích existuje obrovská konkurence, jaká je pozice Socialbakers?
Dílčích konkurentů jsou samozřejmě stovky. Měřeno počtem zaměstnanců, počtem klientů, kterých je přes 2500, nebo velikostí tržeb jsme globálně mezi třemi největšími společnostmi tohoto typu na světě. Tito naši největší konkurenti jsou však primárně zaměřeni na celkový „suite“ a naší výhodou je neuvěřitelně silný fokus na analytiku. Naší obrovskou devízou je samozřejmě základna v Česku. Celkově máme 350 zaměstnanců a v ČR jich je asi 270. V Americe bychom si jich nemohli dovolit ani třetinu, aby byla služba stále ekonomicky rentabilní. Zároveň jsme stále dostatečně flexibilní.
Jak vnímáte naopak konkurenci, jejíž produkty jsou zdarma, jako je Hootsuite?
Free produkty jsou vždycky konkurence. To se dá ale říct o všem, na čem si lidé dělají nějakou analýzu, takže třeba taky o excelu. Tyto volně přístupné programy samozřejmě můžou fungovat pro nějakou malou kavárnu, ale ne pro velké firmy. Právě teď jsme spustili Socialbakers Premium Reports, který i pro tyto malé firmy odblokuje spoustu statistik jen za drobný poplatek.
Kdo jsou nejčastěji vaši klienti, firmy, nebo agentury?
Nejvíce samozřejmě brandy a agentury. Nyní se ale přidává oblast gouvernmentu. Našimi klienty jsou například města New York, Londýn a před pár dny se přidala i Praha. Dalším segmentem jsou velcí publisheři jako BBC, Fox nebo Mashable.
Spolupracujete i s jednotlivými sociálními sítěmi na optimalizaci vašeho produktu?
Velmi často, Facebooku jsme dokonce pomáhali při tvorbě jejich vlastního analytického nástroje Insight. Nyní intenzivně spolupracujeme s Twitterem.
Jak vám pomohly investice od Index Ventures a Earlybird?
Jednalo se o tři investice. Nejdříve 2,5 pak šest a naposledy 20 milionů dolarů. My sami jsme ze začátku byli vůči investicím obezřetní a první dva roky jsme byli v zisku. Pak ale člověk zjistí, že jen na organický růst se v takto dynamickém prostředí nedá spoléhat. Celou filozofií těchto investic je, že investoři vyměňují své peníze za podíl na nesmírně rychlém růstu tržeb. A tento poměr je v případě Socialbakers velmi profitabilní. Na investovaný dolar vykazujeme růst o víc než dolar v příjmech. Je to částečně opět dáno tím, že v Česku můžeme poměrně levně růst.
Jaký podíl tedy v Socialbakers vlastní investoři?
Ten poměr je 40 % investoři, 40 % zakladatelé a 20 % zaměstnanci.
Tvrdíte, že denně monitorujete 10 milionů profilů, odkud berete všechna data?
Sledujeme profily firem a veřejných institucí, které jsou všechny veřejně přístupné. Naším závazkem je, že nikdy nesledujeme jednotlivé osoby, pokud nejde o celebrity, z kterých jsou dnes globální značky. Z těchto public pages čerpáme asi 80 % našich dat. Ke zbytku potřebujeme ads technology přímo od Facebooku nebo od Twitteru. V případě Twitteru patříme mezi jen 20 až 30 společností na světě, které tento přístup mají, a jsme snad jediní v Evropě.
V roce 2013 jste měli tržby 232 milionů a 112 milionů ztrátu, na kdy tedy plánujete, že by se vaše společnost mohla dostat do zisku?
Výsledovka pro nás není žádné měřítko. To je výkaz, který účetní dodatečně zpracuje. Pro nás je klíčovým údajem cash flow, které sledují všechny firmy pohybující se v SAS světě. V černých číslech z hlediska toku peněz hodláme být na konci tohoto roku.
Vaše žena minulý týden uvedla herní aplikaci Gamee na App Store a Google Play, není to pro vás tak trochu návrat ke kořenům?
To je především projekt ženy. Já sám jsem se zařekl, že už nikdy nepůjdu do her, a to platí, ale jsem strašně pyšný na to, kam se jim v týmu patnácti lidí podařilo dostat.
Ve většině her ale zatím figurujete jako hráč s rekordním skóre.
Hry prostě hraju pořád rád.
Jan Řežáb, CEO a spoluzakladatel společnosti Socialbakers
Prestižní časopis Forbes zařadil Jana Řežába do výběru 30 nejvlivnějších lidí světa pod 30 let. Kariéru začal jako CEO Redbossu, který vyráběl a prodával mobilní hry. Velký úspěch mu ale přinesly sociální sítě a Socialbakers.