Největší globální internetový vyhledávač Google ohlásil svůj nový projekt Digital News Initiative. V rámci něj plánuje v následujících třech letech podpořit evropská média a mediální start-upy sumou 150 milionů eur. Peníze mají být použity na rozvoj on-line žurnalistiky.
Mimo finanční podporu se podle BBC Google rovněž zavázal financovat výzkum toho, jak uživatelé konzumují zpravodajství, nebo pracovníky v Paříži, Hamburku a Londýně, kteří by učili novináře digitálním dovednostem. Zapojení do projektu ohlásily i velké evropské deníky jako třeba The Financial Times, El País, nebo Die Zeit.
Nejasný záměr
Řada médií a odborníků k iniciativě ovšem přistupuje s pochybnostmi. „V situaci, kdy si někteří vydavatelé stále hlasitěji stěžují na to, že Google využívá jejich obsah, aniž by za to poskytoval dostatečné protiplnění, na mě Digital News Initiative působí jako snaha vylepšit si image a vydavatele vlastně uplatit,“ komentuje David Slížek, šéfredaktor technologického portálu Lupa.cz. Dodává, že před dvěma lety ve Francii Google založením podobného fondu umlčel snahy vydavatelů o schválení zákona, který měl vyhledávač přinutit platit za publikování odkazů na články v Google News.
Stejnou kauzu zmiňuje i BBC a dodává, že analytici se tehdy shodli, že případ se může stát precedentem pro řešení dalších licenčních sporů s médii v jiných zemích.
„Google dnes potřebuje evropská média na své straně víc než kdy dříve – Evropská komise totiž nedávno začala firmu vyšetřovat kvůli podezření ze zneužívání dominantní pozice na trhu vyhledávání,“ popisuje Slížek současnou situaci, která by ze strany firmy mohla naznačovat podobný postup.
Samotná společnost na obvinění z toho, že si snaží vylepšit v Evropě image kvůli sporům s evropskými regulátory, reagovala prohlášením, že jednání se zmiňovanými médii probíhala už od minulého léta.