Nástroj Instant Articles umožní vydavatelům umístit obsah přímo do facebookového rozhraní místo obyčejného postu. Program je výsledkem dlouhodobého jednání Facebooku s vydavateli. Hlavním důvodem je snaha udržet uživatele na síti co nejdéle a nespokojenost mobilních uživatelů, kterým se posty pomalu načítají. Podle výzkumu společnosti ShareThis přitom až 84 % všech sdílení obsahu končí právě na Facebooku.
Proč by ale vydavatelé publikovali svůj obsah a vzdávali se cenných dat a prokliků na domovské stránce? Facebook jim chce nechat 70 až 100 % z veškeré reklamy, která se v souvislosti s obsahem objeví.
Pro vydavatele jde o obzvlášť těžkou volbu, protože právě bohatý pool dat se u větších vydavatelů stal jednou z konkurenčních výhod při prodeji reklamy. Českým příkladem je sdružení CPEx. Otázkou tedy je, jestli převáží vidina tučných příjmů z reklamy na Facebooku, nebo sázka na vlastní stránky. Vzhledem k tomu, že prvními vydavateli, kteří se do programu zapojí, mají být giganty BuzzFeed, New York Times nebo National Geographic, nabídka společnosti Marka Zuckerberga byla asi hodně štědrá.
Pro obyčejné publishery a hlavně marketéry je pak špatnou zprávou, že Facebook minulý týden opět změnil algoritmus. V newsfeedu tak uživatelé uvidí pravděpodobněji přímé posty svých přátel než obsah, který komentují a lajkují, jako jsou články nebo reklamní příspěvky.
Marketéři by měli mít už na konci května možnost na Facebooku spojit reklamu s prestižním obsahem z titulů, jako je New York Times.