Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

E-publikace tahají za kratší konec

Rozdílné danění stejného obsahu v závislosti na tom, zda se objeví v tištěné, nebo digitální podobě, je problém – říkají už několik let evropští vydavatelé. Pravidla Evropské unie totiž umožňují členským státům uplatňovat sníženou daň z přidané hodnoty jen na tištěná média, nikoliv na jejich digitální protějšky. Ty musejí danit plnou sazbu.

Urychlenou změnu tohoto systému nyní požaduje Evropská asociace časopiseckých médií (EMMA) spolu s neziskovou organizací vydavatelů novin ENPA. Reagují na rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie ze začátku března. V něm soud Francii a Lucembursku zakázal uplatňovat na e-knihy nižší DPH. Oba státy je totiž postavily na úroveň tradičních knih a DPH stanovily na 5,5 % ve Francii a 3 % v Lucembursku (od Nového roku se oba státy budou muset vrátit k 20 a 17 procentům).

Podle názoru soudu e-knihy nejsou knihami v tradičním slova smyslu, nýbrž službami, jelikož se na čtecím zařízení nenacházejí trvale. „Rozhodnutí není překvapivé,“ komentoval pro M&M rozsudek Max von Abendroth, výkonný ředitel EMMA. „Opět to ukázalo, že EU musí aktualizovat systém DPH pro potřeby dnešního digitálního trhu,“ říká. Země EU podle něj v současnosti nemohou dostatečně ocenit roli digitálních médií v demokratické společnosti a podpořit jejich rozvoj a nezávislost stejně, jako to dělají u tisku.

Reklama
MMcite

Neutralita a obavy z úniků

„Zdanění digitálních publikací základní sazbou DPH vychází z jejich zastaralého pojetí, kdy bylo jejich šíření považováno za součást telekomunikačních služeb,“ vysvětluje vzájemnou nerovnost digitálu a printu Karolína LoskotováUnie vydavatelů ČR. Ta zastává názor, že zdanění by mělo být stejné pro všechny formy šíření obsahu.

V Česku je v současnosti DPH pro knihy 10 %, pro ostatní tiskoviny, vyjma reklamních, 15 %. Digitální média se daní 21 %. Ministerstvo financí přiznává, že sjednocení DPH by naplnilo princip neutrality mezi oběma komoditami, zároveň se však podle slov mluvčí Michaely Tesařové ztotožňuje s názorem Evropské komise, že mezi papírovými a digitálními publikacemi je rozdíl. Obává se také, že nižší DPH pro e-publikace by narušila neutralitu mezi různými typy elektronických služeb nebo by otevřela prostor pro daňové úniky.

Kromě výzvy organizací EMMA a ENPA je šance ještě na posouzení struktury stávajících sazeb DPH, ke kterému se Evropská komise zavázala už v roce 2011.

Reklama
ČEZ
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)