„Tak jsme tady u slonů… Skvělé na těch chlápcích je, že mají skutečně, skutečně, skutečně dlouhé choboty. A to je cool. To je vše, co jsem vám chtěl říct.“ Toto se rozhodl sdělit světu Jawed Karim. Na to, aby své mírně roztřesené devatenáctivteřinové video z návštěvy zoo mohl poskytnou všem známým, musel spolu se svými kamarády Chadem Hurleyem a Stevem Chenem něco vymyslet. Jako příloha k mailu bylo totiž příliš veliké. A tak vymysleli YouTube a video nazvané „Já v zoo“ bylo první, které na svůj nový webový portál na sdílení videí tehdy zavěsili. Minulý čtvrtek to bylo přesně deset let. Začalo to slony s dlouhými choboty, což je hezká symbolika pro nový fenomén, který toto úložiště videí během následujících let vytvořilo: globální zvířecí celebrity. Kdo by před vznikem YouTube uvěřil tomu, že nějaká nevrle vypadající kočka s předkusem se stane světovou celebritou a vydělá své třicetileté paničce sto milionů dolarů? Počtem šestnáct milionů zhlédnutí na YouTube a sedm milionů followerů na Facebooku překonává slavná „Grumpy Cat“ většinu běžných lidských celebrit, stala se mluvčím pro kočičí produkty značky Friskies a zahrála si sama sebe v televizním filmu nazvaném „Nejhorší Vánoce Grumpy Cat“. Jiná slavná kočka, Lil‘ Bub, se narodila se spoustou anomálií, které způsobily malý vzrůst a komický vzhled. Nejvíce příjmů majiteli kočky plyne z podílů z videoreklamy a reklamních předmětů, ale i z jejího vlastního internetového pořadu a talkshow. No a pak je tu ještě prasátko Chris P. Bacon, které se narodilo s defektem zadních končetin a jeho majitel mu zhotovil invalidní vozíček. Video, na kterém se prasátko učí chodit, mělo velmi rychle dva miliony zhlédnutí. Následovalo účinkování v televizi, dvě knihy a film o tom, jak prasátko zachránilo Vánoce. Celebrity marketing tak zásluhou YouTube dostal k dispozici obrovskou základnu globálních miláčků, kteří nikdy nezkomplikují reklamní kampaň aférou s drogami, nevěrou či skandálními výroky. Zvířecí celebrity jsou spolehlivé a sympatické. Jejich život přitom většinou není záviděníhodný, protože jsou často jenom hříčkou přírody a veškerou slávu a peníze shrábne jejich majitel. Uznejte – kdo by je neměl rád?
Nikdy nezkomplikují reklamní kampaň aférou s drogami, nevěrou či skandálními výroky.