Čeští spotřebitelé mají nejraději ochutnávky a reklamu v místě prodeje. Nevadí jim ani letáky ve schránkách. Pokud jich není příliš mnoho. Na jejich rozhodování prý naopak nemá vliv reklama v mobilních telefonech, písemné pozvánky do spotřebitelských soutěží ani internetová reklama. A za příliš častou reklamu, která na jejich rozhodování nemá velký vliv, považují i reklamu televizní, zejména tu na komerčních stanicích.
Skutečný vliv na jejich nákupní rozhodování však mají právě informace z reklamy v komerčních televizích. Teprve za nimi v žebříčku nosičů a reklamních formátů, které ovlivňují nákupní rozhodování, následuje reklama ve vysílání České televize, letáky ve schránkách, noviny a časopisy a upoutávky na regálech.
Vyplývá to z výsledků posledního tradičního průzkumu Češi a reklama, který pro Českou marketingovou společnost, POPAI a České sdružení pro značkové výrobky provedla výzkumná agentura PPM Factum Research.
Podle Renáty Doležilové z PPM se přitom ochota přiznat nákup na základě reklamy dlouhodobě pohybuje v průměru mezi 30 a 40 procenty a postupně roste. Češi tak z fáze adorování reklamy v 90. letech přes její následnou negaci z přelomu tisíciletí dospěli do stavu, kdy ji berou jako běžnou záležitost a rutinně, ale s kritickým odstupem ji konzumují.
Stejně tak jsme stále benevolentnější u reklamy na tzv. kontroverzní témata, jako jsou cigarety, alkohol, léky a potravinové doplňky, náboženská témata nebo sexuální motivy. Tolerance roste zejména v nekonfliktních kategoriích, jako je reklama na pivo, víno a volně prodejné léky. Naopak 30 procent respondentů průzkumu by chtělo úplně zakázat už tak relativně okleštěnou reklamu na cigarety. „U kontroverzních témat jsou lidé dlouhodobě stále tolerantnější,“ vysvětluje prezidentka ČMS Jitka Vysekalová s tím, že svou roli v tom může hrát zvyk a pragmatičtější přístup společnosti.
ČMS si nechává dělat výzkum postojů veřejnosti k reklamě už od roku 1993. Dosud jich bylo realizováno 32, ten aktuální v lednu na reprezentativním vzorku 1005 osob ve věku nad 15 let.
Poslední průzkum pro ČMS potvrdil, že lidé mají zkreslené představy o tom, jaký má na ně reklama vliv.