Objem internetové inzerce na českém trhu dosáhl v loňském roce 14,6 miliardy korun. Oproti roku 2013, kdy činila celková inzertní částka 13,3 miliardy korun, jde o desetiprocentní nárůst. Ten způsobil především nárůst investic do reklamy ve vyhledávání, bannerové display inzerce a videoreklamy. Vyplývá to z průzkumu inzertního výkonu internetu, který pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) realizuje agentura ppm factum. V příštím roce profesní sdružení očekává další 13% růst na 16,5 miliardy korun. V celkových reklamních výdajích připadá na on-line reklamu pětinový podíl.
Display reklama vede
Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu, a to 7,1 mld. korun v ceníkových cenách. Ve srovnání s loňským objemem 6,8 mld. jde o mírný nárůst, který je pravděpodobně zapříčiněn rostoucí popularitou nestandardních formátů reklamy. Kontinuální projekt na měření on-line display inzerce AdMonitoring avizoval za loňský rok stagnaci na úrovni 6,5 mld. Kč. Rozdíl oproti částce z tohoto výzkumu je způsoben právě inzercí v neevidovaných interaktivních nebo rich media formátech.
Reklama ve vyhledávání (Google AdWords, Sklik na Seznamu) pokračuje ve svém růstu, za loňský rok dosáhla odhadovaného objemu 3,4 mld. Kč v reálných cenách, téměř o 500 milionů více než v roce předchozím. Objem reklamy prodávané v obsahových sítích představuje 1,6 mld. Kč v reálných cenách. Více než miliarda korun (1,3 mld. Kč) připadá na katalogovou a řádkovou inzerci. Stále více peněz zadavatelé směrují do videoa mobilní reklamy na internetu. V posledních čtyřech letech (od roku 2011) vzrostl výkon videoreklamy trojnásobně na 907 mil. Kč a mobilní reklama čtyřnásobně na 153 mil. Kč v ceníkových cenách.
PR články: záleží na evidenci
PR články zaznamenaly ve výzkumu mírný pokles investic (ze 178 na 150 mil. Kč), který ale nemusí odrážet realitu přesně, vzhledem k tomu, že některé redakční články obsahující reklamu nejsou jako inzerce evidovány.
Objem mobilní reklamy pochází od zúčastněných médií a vypovídá o velikosti inzerce na stránkách navštěvovaných z mobilních zařízení a v mobilních aplikacích. Agentury odhadují, že podíl z celkových inzertních nákladů ve vyhledávání a obsahových sítích cílený na mobilní zařízení dosahuje 6 %, což odpovídá dalším asi 300 milionům korun v reálných cenách. Ty jsou však zahrnuty do kategorií Search a Obsahové sítě. Ve výzkumu byla dotazována i inzerce v SMS a MMS zprávách v operátorských sítích, která dosáhla v loňském roce 108 mil. Kč.
Nejrychleji roste RTB
Ze všech sledovaných forem reklamy zaznamenal nejvyšší, dvojnásobný nárůst objem reklamy prodané modelem RTB. Údaj 90 mil. Kč v reálných cenách pro loňský rok vychází z odhadu médií, tedy strany nabídky reklamního prostoru. Agentury zastupující zadavatelskou stranu odhadují výši inzertního spendu v této oblasti na 110 mil. Kč. V grafu je z důvodu kontinuity s předchozími vlnami výzkumu SPIR použit první údaj.
Podle Matěje Nováka, ředitele CPEx (síť zastupující při prodeji inzerce v RTB významné české publishery), je celková velikost trhu automatizovaného prodeje reklamy pomocí RTB ve studii SPIR podhodnocená. „Je to dáno již metodikou, která bere v úvahu jen část „koláče“ a nesnaží se dopočítat zbytek. O kolik více peněz v RTB je, si nicméně netroufám odhadnout. Domnívám se však, že celkový růst trhu asi 100 % za loňský rok bude zhruba odpovídat, i čísla CPEx to potvrzují. Odhad růstu na příští rok o 50 % považuji za realistický, pokud se nestane něco mimořádného. Pokud se něco takového stane, může být růst i mnohem vyšší,“ říká Novák.
Pro srovnání velikosti inzerce v jednotlivých mediatypech SPIR vychází z monitoringu reklamních investic Admosphere v ceníkových cenách. Televize se po mírném propadu v roce 2013 vrátila k růstu a s 31,2 mld. Kč si udržuje dominantní postavení na reklamním trhu (42 %). Tisková inzerce dosáhla v loňském roce 17,5 mld. Kč a má čtvrtinový podíl (24 %) na reklamních rozpočtech. Na on-line reklamu v podobě, jak ji odhaduje SPIR (Admosphere monitoruje pouze display reklamu), připadá pětinový podíl (14,6 mld. Kč). Reklama v rádiu dosáhla výše 6,1 mld. Kč (8% podíl) a reklama v OOH utržila v loňském roce 4,5 mld. Kč (6 %).