Získat lva na festivalu Cannes Lions patří nepochybně mezi vrcholy kreativní práce. Není divu, že kdo si vydobyl toto ocenění, rád se jím prezentuje. Jenomže některé prezentace jsou trochu sporné – nějak se nedaří dotyčného mezi držiteli lvů dohledat. A pokud některá agentura prohlašuje, že drží lva jako jediná česká, lze uvést, že to tak není.
Dvacet lvů? Ale kde jsou?
Kreativním ředitelem agentury Lowe Praha je od roku 2012 argentinský rodák Julio Wallovits. Při nástupu do agentury se prezentoval tím, že je držitelem řady ocenění za své práce pro značky jako Nike, Audi, Microsoft a další, včetně dvaceti canneských lvů. „Když si dáte Julia do Googlu, překvapí vás, že kromě dvaceti lvů za reklamní práci se stihl stát také uznávaným režisérem a scenáristou,“ stojí v jeho profilu na stránkách Lowe Praha. Bohužel v archivu festivalu nelze Wallovitsovo jméno mezi vítězi najít. „Můžete zjistit jména kampaní, za které měl lva vyhrát? V tuto chvíli nám archiv u jeho jména nic nenabízí. Ale ráda bych se ujistila, než vynesu nějaký soud,“ sdělila na dotaz M&M Camilla Lambertová, mluvčí festivalu Cannes Lions. Wallovitse se bohužel nepodařilo redakci minulý týden zastihnout a na e-mail nereagoval.
„Kolik lvů přesně Julio má, jsem samozřejmě nekontroloval, protože mi to nepřipadalo a nepřipadá podstatné. Byl mi doporučen jako jedna z nejvýznamnějších kreativních osobností ze španělsky mluvícího světa a jsem moc rád, že jsem ho přesvědčil, aby šel k nám do Prahy,“ řekl M&M už před časem ředitel agentury Lowe Praha Martin Lochmann. „Pokud jde o jeho úspěchy, vím, že jako režisér získal cenu španělské filmové soutěže Goya a jeho činohry se hrají v Barceloně. V posledních víc než patnácti letech pracoval v top agenturách ve více zemích, například ve slavné Wieden & Kennedy v Amsterdamu. V soutěžích jde hodně o týmovou práci, takže se za tu dobu podílel možná na mnohem více oceněných pracích,“ dodal. Jak navíc upozorňuje René Jež, reprezentant festivalu pro Česko, elektronický archiv Cannes Lions sahá jen do roku 2001. V něm se ale Wallovits neobjevuje.
Lva jako jediná? Vážně?
Úsměv budila i prezentace agentury Proximity Prague. Ta se na svém blogu do minulého týdne označovala jako „jediná česká komunikační agentura, která získala lva v nejprestižnější kreativní soutěži Cannes Lions“. Proximity jednoho lva skutečně získala, a sice bronz v roce 2007. V té době už měla ale česká reklama čtyři stříbra (tři získala Leo Burnett, jedno Young & Rubicam) a v dalších letech k nim Y&R přidala i dvě zlata a několik bronzů. „Věta skutečně mohla působit zavádějícím dojmem – na váš popud jsme upřesnili, že jsme jedinou takto oceněnou CRM agenturou. Díky za impulz,“ řekl M&M manažer Proximity Kristián Hloušek.
Proximity nakonec svou prezentaci na blogu na popud M&M upravila (printscreen byl pořízen ještě před úpravou). Julio Wallovits se ke lvům stále hlásí.