Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

KDO SE NETFLIXU (NE)BOJÍ A PROČ

Nejpozději v průběhu roku 2016 plánuje do České republiky i na sousední Slovensko vstoupit americký videoportál Netflix. Hospodářským novinám informaci potvrdil šéf komunikace společnosti Cliff Edwards. Americká on-line videopůjčovna má k dnešnímu dni 57 milionů předplatitelů v 50 zemích. Z okolních zemí funguje Netflix zatím v Německu a Rakousku a oznámil vstup do Polska. V Evropě působí již ve Velké Británii a Skandinávii. Mezi největší taháky americké video on demand služby (tedy služby na vyžádání) patří např. její vlastní seriály House of Cards s Kevinem Spaceym nebo Orange Is The New Black. Netflix mění i návyky televizních diváků, u některých seriálů nabízí všechny díly najednou.

Co přinese českému trhu?

Nabízí se tak otázka, jakým způsobem může silný globální hráč, poskytující kvalitní placený videoobsah, zamíchat kartami na českém trhu. Trh s placeným videoobsahem není v České republice příliš rozvinutý, pro velkého hráče se zajímavou nabídkou tu prostor určitě je. Netflix tak bude konkurovat on-line videotékám, jako je Topfun či Ivio, ale i velkým televizním hráčům NověPrimě, operátorům nabízejícím placené vysílání, jako je UPC, i dalším subjektům, které začaly či začínají nabízet televizní obsah, např. mobilním operátorům O2 a T-Mobilu či Tesku ve spojení s Banaxi.

Reklama
ČEZ

Velkým lákadlem Netflixu je bezesporu jeho bohatá knihovna, jak nabídka akvizičních pořadů, tak vlastní tvorby. Americká videoslužba ale zatím neupřesnila, s jakými distributory se v našem regionu spojí, její nabídka se totiž v jednotlivých regionech i zemích liší. Evropští diváci nemají k dispozici stejnou škálu pořadů jako diváci v zámoří. Dalším otazníkem bude i cena předplatného, jakým způsobem tu bude jeho obsah lokalizován (dabing či titulky) či jak společnost pojme svůj příchod marketingově.

„Vstup Netflixu nebude reálně znamenat okamžitou a výraznou změnu pro dosavadní hráče na českém trhu. Nadšenci a skalní příznivci Netflixu na něm již dnes ,frčí. Je potřeba vnímat zejména rozdíl mezi obecnou televizní cílovou skupinou a velmi pravděpodobnou cílovou skupinou Netflixu, která se profiluje jinak, než kam míří současní TV hráči,“ říká David Krňák, business unit director mediální agentury ZenithOptimedia.

„Jak výrazné a rychlé dopady na českém trhu budou, závisí na strategii Netflixu. Pokud bude postupovat stejně jako například v Německu, kde se i vzhledem k vysoké konkurenci rozjíždí spíše zvolna a neagresivně, nedá se předpokládat nějaké razantní přeskupování trhu, ale růst bude vycházet spíše z růstu celého segmentu. Proti agresivní expanzi hovoří i velikost našeho trhu,“ je podobného názoru Martin Beneš, managing director on-linové mediální agentury Red Media.

Češi nejsou zvyklí platit

Velkou překážkou pro rozvoj placených služeb v ČR je neochota lidí za obsah platit. Na rozdíl od televizního trhu v USA, Skandinávii, ale třeba i v Polsku či Maďarsku je v ČR velmi silná platforma volně dostupného terestrického televizního vysílání, český divák je méně ochotný platit za televizní obsah, ať už na satelitní, kabelové či IPTV platformě, tento segment proto až na výjimky, jako je O2 TV, stagnuje. S tím souvisí i přístup k pořizování placeného obsahu na internetu.

Podle průzkumu mediální agentury Mindshare, který probíhal ve 44 zemích, se Česká republika v roce 2013 mezi dotazovanými zeměmi umístila až na samém konci žebříčku s počtem lidí, kteří pravidelně využívají některou z placených videoték. Pravidelně se k využívání video on demand služeb přihlásilo pouze 9 % české on-linové populace a dalších 11 % uvedlo, že se k takovému kroku chystá (viz grafy).

Tahákem je lokální tvorba a sport

S nabídkou placeného videoobsahu je u nás zatím zřejmě nejdále videoportál televize Nova Voyo.cz. Služba disponuje dvěma trumfy, které české diváky nejvíce zajímají. „Ze zkušeností s projektem Voyo víme, že pro úspěch na českém trhu je zásadní vlastní lokální obsah. Ve srovnání se službou Netflix nabízíme i sportovní obsah, který je pro naše zákazníky velmi důležitý,“ uvádí PR manažerka Novy Anna Suchá dva největší taháky, které lidi motivují k předplácení služby. Voyo.cz v současné době registruje 27 tisíc předplatitelů a nabízí kolem 2000 titulů. Otázkou je, jak bude Nova dále tento portál rozvíjet, neboť značně omezila výdaje na akvizice jak v programu samotné televize, tak na placeném portálu. Nedávno např. skončila platnost kontraktu se společností Sony Pictures.

Těžko se dá předpokládat, že by globální obr jako Netflix vytvářel obsah speciálně uzpůsobený pro český trh, mohl by se však dostat k některým archivům s českými pořady. Svoji cestu si v tomto směru našla placená televize HBO, která jednou ročně přijde se zajímavým lokálním projektem, jako byl seriál Terapie či filmová série Hořící keř o osudu Jana Palacha. Atraktivní je i její nabídka streamovací služby HBO GO, která je však zatím dostupná pouze pro předplatitele televize.

O projektu placené videotéky již nějakou dobu mluví televize Prima. Avizovaný příchod Netflixu ji s největší pravděpodobností donutí přijít s vlastním projektem co nejdříve, reálný by mohl být podzim letošního roku. „Plánujeme spustit vlastní SVOD platformu, tedy takovou, jejíž příjmy bude tvořit předplatné od uživatelů. Tato služba doplní naši již existující a velmi úspěšnou VOD službu Prima PLAY, která funguje na bázi reklamních příjmů od zadavatelů,“ uvedla PR manažerka Primy Marie Fianová. Otázkou bude, jak moc bude chtít do nové platformy její vlastník, švédská společnost MTG, investovat. Ve skandinávských zemích totiž Netflix dokázal jejich placenou službu Viaplay poměrně rychle předstihnout.

Videoreklama jako hlavní příjem

Prima následovaná Novou a Seznamem na internetu vydělává nejvíce na videoreklamě. Pouze na prodeji reklamy stojí obchodní model internetové televize Stream patřící Seznamu, která je na českém trhu doposud největší konkurencí pro klasické televize, pokud nepočítáme videoplatformu YouTube od Googlu, jež na reklamě vydělává pravděpodobně nejvíce, ale data nezveřejňuje. Stream se už více než rok soustřeďuje na vlastní původní obsah a razí i nové cesty, jak jej nabízet. Před měsícem např. zpřístupnil všechny díly svého seriálu Pizza Boy najednou tak, jak to udělal Netflix s House of Cards.

Zveřejnění všech dvanácti dílů černé komedie Pizza Boy najednou hodnotíme pozitivně. Hned po uvedení měla celá série více než 10 tisíc přehrání a čísla průběžně narůstají. Aktuálně má seriál víc než 1,1 milionu zhlédnutí. Podařilo se nám oslovit širší publikum, takže budeme takto postupovat i v dalších případech, bude-li to vzhledem k formátu vhodné,“ uvedl šéfproducent internetové televize Stream.cz Lukáš Záhoř. Generální ředitel Seznamu Pavel Zima se necítí případným vstupem Netflixu ohrožen, jako jeho konkurenci tu spíše vnímá servery nabízející stahování pořadů typu Hellspy nebo Ulož.to.

Od Topfunu k Banaxi

Podle Davida Krňáka vstup Netflixu určitě ovlivní lokální hráče, kteří se méně či více snažili uspět s placeným on-line videoobsahem. „Je třeba říct, že žádnému lokálnímu hráči se doteď nepovedlo výrazně prosadit, proto pro ně zcela logicky může mít vstup Netflixu fatální následky a může se stát, že někdo z nich to neustojí,“ dodává Krňák. Od roku 2006 funguje na českém trhu placená on-line videopůjčovna Topfun Media, která v loňském roce uváděla 27 tisíc předplatitelů, jako je tomu u Voya. Již delší dobu se ale hovoří o jejím prodeji, podle některých spekulací přešla pod křídla investiční skupiny J&T, pod níž patří např. slovenská TV Joj. Podle tiskové mluvčí J&T Moniky Veselé se však tato informace nezakládá na pravdě.

Zřejmé je, že služba v poslední době stagnuje, od Nového roku jí ubyly z nabídky některé programy a nové nepřibývají. Dřívější tým včetně obchodního ředitele Topfunu Radka Přikryla podle informací M&M stojí za obdobnou službou Banaxi.com, která zajišťuje novou videotéku pro Tesco. Ten svoji VOD službu nabízí jako bonus pro držitele věrnostní karty Clubcard. Začátkem loňského roku vstoupil na český trh i videoportál Ivio.cz, za kterým stojí filmová distribuční společnost Hollywood Classic Entertainment. S nabídkou televizního obsahu přišli i mobilní operátoři, jako první O2 TV, která ke své IPTV televizi a stremovací aplikaci O2 TV Go nabízí videotéku s více než tisíci tituly. Podobnou službu aktuálně rozjíždí i konkurenční T-Mobile. Svoji videotéku My Prime chystá spustit i společnost UPC.

 

Kdo nabízí zpoplatněný videoobsah na internetu na českém trhu

 

Voyo.cz (TV Nova)

placená videotéka

měsíční předplatné 189 Kč

aktuálně 27 tisíc předplatitelů

v nabídce je dva tisíce titulů včetně vlastní tvorby a sportovních přenosů

uživatelé mohou sledovat obsah v rámci jednoho předplatného až na čtyřech různých zařízeních (počítače, chytré televizory, tablety a telefony)

50% podíl sledování videoobsahu probíhá na zařízeních mimo PC

Topfun Media

placená videotéka

měsíční předplatné 189 Kč i možnost jednorázového poplatku

v loni se uvádělo, že má 27 tisíc předplatitelů

Banaxi / Tesco Clubcard Kino

placená videotéka

měsíční předplatné s 200 tituly za 99 Kč i možnost nákupu jednotlivých titulů za 49 Kč

v nabídce je 1200 filmů

v nabídce má tituly od Sony Pictures či Bontonfilmu

Ivio.cz

kombinuje filmy zdarma s reklamou, s předplatným bez reklamy, s prémiovým obsahem

cenové rozpětí předplatného je od 39 Kč za den až po 1999 Kč za rok

návštěvnost se pohybuje mezi 10 až 25 tisíci uživatelů denně

v nabídce je cca 1000 filmů

dostupná je v PC a mobilech, připravuje se pro Smart TV – Samsung

do budoucna plánuje rozšířit content o nefilmový charakter

Netflix mění způsob konzumace televizního obsahu. Investuje do vlastních seriálů a divákovi dává k dispozici všechny díly najednou.

Reklama
Abovalve
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)