Srovnávací reklama je v našich končinách hodně opatrná. I když se minulý týden mluvilo o tom, že Hyundai se rozhodl nadále pokračovat v konfrontačním srovnávání svých modelů s konkurenčními auty Škoda, dá se očekávat, že žádné velké vzájemné útoky se konat nebudou. A tak nejničivější municí zřejmě zůstane narážka z televizního spotu Hyundai, která hovořila o sousedovi z Boleslavi, jenž bude „tááákhle maličký“. Útočné zbraně u nás v reklamě většinou nezabírají, anebo se spíš obrátí proti agresorovi. Je to zvláštní, ale našinec nemá rád, když někdo příliš ukazuje svaly a pomlouvá své protivníky. Tedy alespoň v reklamě. Asi je to tím, že jsme zvyklí držet palce tomu, kdo se brání. A samozřejmě taky proto, že regulace pro tento druh reklamy je u nás dost přísná. Zato na západ od nás je v téhle reklamní disciplíně pořádná mela. Americký fastfoodový řetězec Taco Bell odstartoval minulý týden novou kampaň, ve které se do svého konkurenta pustil skutečně drsně. V televizní reklamě představil dystopický příběh z ponuré krajiny, kde žijí smutní a rezignovaní lidé v nesvobodě pod tlakem všudypřítomné propagandy a uniformity. Od rána jim všemi médii hustí do hlavy, že nejlepší je stejná snídaně, stejný muffin, stejný úsměv. A tomu všemu vládnou podivné uniformované bytosti. Děsiví klauni, kteří jako by z oka vypadli Ronaldu McDonaldovi, tradičnímu maskotovi McDonald’s. Tvůrcům z agentury Deutsch se podařilo vykreslit totalitní moc a tyranii působivou symbolikou srozumitelnou prakticky všem generacím. Pro americké teenagery jsou v příběhu odkazy na kultovní sérii filmů Hunger Games, pro starší pak typický rukopis stalinských propagandistických plakátů, Orwell, atmosféra šedi a apatie komunistických krajin, Berlínská zeď. Ale upřímně řečeno, finální katarze v tomto reklamním příběhu není úplně dokonalá. Když naši dva hrdinové uniknou do svobodného světa, všichni tam mají v rukou zase to samé, pouze symbol zla a útlaku, mcdonaldovský kruhový McMuffin, je nahrazen svobodomyslným šestiúhelníkovým Biscuit Taco. No, snad se s tím američtí teenageři ztotožní, mám však obavu, že u lidí, kteří nějakou formu totality zažili, převládne pocit, že takové srovnání si ten chudák muffin z McDonald’s nezaslouží.
Útočné zbraně u nás v reklamě většinou nezabírají, anebo se spíš obrátí proti agresorovi.