Čtyři roky poté, co definitivně skončilo analogové televizní vysílání a Češi si nakoupili nové televize, by měli do obchodů vyrazit znovu. Na obzoru je digitalizace rozhlasového vysílání. Podobně jako v případě televizní digitalizace bude i tady tahounem veřejnoprávní médium, tedy Český rozhlas.
Nejpozději v polovině roku spustí digitální vysílání s plným výkonem ze žižkovské televizní věže v Praze. Signál tím dosáhne až k 15 procentům obyvatel republiky. V nabídce budou všechny stanice Českého rozhlasu včetně projektů, které doteď vysílaly jenom na internetu. Do roku 2017 by se k pražskému vysílači měly přidat ještě ty v Brně, Ostravě a Plzni. Pokrytí největších měst přijde podle lednových údajů Českého rozhlasu na 25 milionů Kč ročně. V dalších letech signál pokryje i zbytek republiky.
Komerční rádia jsou skeptická
Komerční stanice nadšení z digitalizace dlouhodobě brzdí. „Posluchače to bude stát peníze, budou si muset koupit přijímače. Na českou domácnost připadá pět až šest přijímačů, přičemž průměrná cena nového digitálního je 100 eur,“ namítl minulý týden šéf mediální skupiny Lagarde`re Active ČR Michel Fleischmann na konferenci Českého rozhlasu. „Nevíme lautr nic, nevíme, co chybí posluchačům. Kolik je těch, kteří chtějí ještě větší pestrost, jakou a za kolik? Pro nás jsou tyhle otázky zásadní. Na metodu pokus-omyl nemáme prostředky,“ dodal Fleischmann.
Sám Český rozhlas zveřejnil sedm podmínek, za kterých digitalizace dobře dopadne. Musejí se změnit zákony, digitalizaci musí někdo řídit na státní úrovni, je potřeba najít finance, zapojit soukromá rádia, obohatit nabídku stanic, spustit informační kampaň a zajistit dostatečnou nabídku přijímačů na trhu – včetně autorádií.
Šéf Lagarde`re Michel Fleischmann nadšení ČRo z digitalizace nesdílí.