Minulý čtvrtek bylo v hudebním klubu La Loca narváno k prasknutí. Rozdávala se ocenění Českého Art Directors Clubu a napěchování takového počtu kreativců do poměrně malého prostoru bylo účinným způsobem, jak eliminovat škrobenost nebo oficiálnost večera. Ale problém to určitě nebyl, klubová atmosféra, hluk a chaos k takovému seskupení patří. Agentur, které si sáhly na zlaté Louskáčky, nebylo moc: Ogilvy & Mather, Kaspen/Jung von Matt a Scholz & Friends Prague. Dá se říct, že dění na pódiu nekorespondovalo úplně s tím, kolik zadavatelů reklamy na českém trhu komunikuje a kolik agentur pro ně pracuje. Reklamní kampaně, které byly během uplynulého roku v médiích nejvíc viditelné, se u poroty příliš neprosadily. Populární televizní reklama s Ivanem Trojanem pro T-Mobile zůstala na shortlistu a spoty pro pivo Krušovice dosáhly pouze na bronz. Ale porota ADC Creative Awards nemá za úkol porovnávat čísla a prodejní výsledky. Na to jsou jiné soutěže. Když vezmeme v úvahu, že český Art Directors Club (ADC) byl před více než dvaceti lety založen s cílem zasazovat se o růst kreativní úrovně komerční komunikace u nás a podporovat vzájemné předávání zkušeností, tak letošní soutěží své poslání naplnil. Na svých webových stránkách ADC výstižně vyjadřuje své krédo: „Dělejme věci, které ještě nikoho před námi nenapadly. Aby slovo kreativec dostalo význam jako označení někoho, kdo neustále přemýšlí, jak udělat svou práci jinak, než ji dělají všichni. Někoho, kdo používá mozek, všem pozorně naslouchá, ale stejně si to udělá po svém.“ Z pohledu cílů ADC je proto logické, že Louskáčky putovaly především tam, kde zadavatelé dopřáli agenturám více volnosti. Vítězné práce by měly být především inspirací. Nejen pro agentury, ale také pro zadavatele. Letošní Grand Prix je proto ve správných rukou, stejně jako titul Klient roku. Prolomení pivního reklamního klišé si vyžadovalo nejen dobrý nápad, schopnost agentury Kaspen udělat reklamu jinak než všichni ostatní, ale taky notnou dávku odvahy ze strany zadavatele – Budějovického Budvaru. Snad bude Budvar inspirací i pro další významné zadavatele a úroveň reklamy u nás povyroste.
Louskáčky putovaly především tam, kde zadavatelé dopřáli agenturám víc volnosti.