Na soutěže oceňující reklamní či PR kampaně jsme si už v Česku zvykli. Tento čtvrtek se v Praze však budou historicky poprvé rozdávat ceny i za nejlepší kampaně v politice. Soutěž politického marketingu nese název Zlatý lístek a pořádá ji Institut politického marketingu.
Desetičlenná porota složená z politických konzultantů, marketérů, reklamních a mediálních odborníků, akademiků a dalších osob hodnotila 31 kampaní. Přihlašovat politické kampaně bylo možné do 15 odborných kategorií, z nichž čtyři pořadatelé zrušili kvůli nedostatku přihlášených. Kampaně mohly soutěžit také ve čtyřech Grand kategoriích – nejlepší senátní kampaň, komunální kampaň, kampaň do Evropského parlamentu a nízkorozpočtová komunální kampaň. Dvě poslední však byly rovněž z důvodu malého počtu přihlášených zrušeny. Podmínkou zařazení kampaně do Grand kategorie bylo její přihlášení alespoň do pěti odborných kategorií a uvedení rozpočtu.
Nejvíce šancí v odborných kategoriích má plzeňská ODS, která se na shortlistu objevuje hned osmkrát, v závěsu se šesti šancemi jí šlapou na paty Svobodní s kampaní k volbám do Evropského parlamentu a po čtyřech šancích pak mají kampaně senátorů Václava Lásky a Václava Hampla. Shortlist v Grand kategoriích institut zveřejnit do slavnostního předávání cen nechce.
Hodnoticí kritéria vznikla za pochodu
Kritéria, podle nichž vybírali porotci nejlepší kampaně, nebyla dopředu stanovena. „Spoléhali jsme na odbornost a zkušenosti porotců. Přišlo nám troufalé dopředu definovat, co je dobrá politická kampaň,“ uvedl Matěj Feldek, koordinátor Zlatého lístku.
Podle Václava Sochora z PR agentury Bison & Rose, jenž jako jeden z porotců kampaně hodnotil, vzešla hodnoticí kritéria ze společné diskuse porotců. Patřila mezi ně schopnost zaujmout, informační hodnota kampaně a podstatný byl i rozpočet. „Snažili jsme se zohlednit rozdíl mezi tím, kdo kampaň připravoval s minimálním rozpočtem, a tím, kdo měl rozpočet neporovnatelně větší. Hlavně jsme ale museli úplně odhlédnout od vlastních politických preferencí,“ sdělil Václav Sochor. Největší úskalí však vidí v obsáhlosti přihlášky, kterou s nadsázkou přirovnal k rozsahu diplomové práce. Právě to totiž mohlo některé subjekty odradit. Náročné zadání ale mělo i pozitivní efekt. Drtivá většina přihlášek byla podle Sochora vyplněná poctivě.
Zlatý lístek vznikl údajně po vzoru amerických Reed Awards, jež také hodnotí politické kampaně. Pavel Šíma, předseda Institutu politického marketingu, však neskrývá, že inspirací tuzemské obdoby soutěže byla i Česká cena za PR, již s roční periodicitou udílí Asociace PR agentur. Pravidelnost Zlatého lístku však bude kolísavá, a to v závislosti na konání voleb. Zatímco v loňském roce se udály hned tři typy voleb – komunální, senátní a evropské -, v tom letošním se kromě dodatečných voleb do zastupitelstev žádné další nekonají.
Komunální kampaň plzeňské ODS má v shortlistu odborných kategorií hned osm šancí.