Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Ve zpravodajství vedou TV a internet

nullUž jste se někdy ocitli na stránkách zpravodajského webu, aniž jste vlastně chtěli? Nebo jste si mimoděk začali číst titulky na telefonu, když jste zrovna nemysleli na nic konkrétního, a vaše mysl k nim tak nějak zabloudila? Pokud ano, nejste sami. Zprávy v současnosti bereme nejen jako zdroj informací a určitý čas pro relax, ale i jako jednoduchou výplň, která je vždy po ruce.

Internetová populace odsunuje tisk

Sledování zpravodajství zůstává na špici aktivit, kterým věnujeme hodně času. Alespoň nějaký zdroj zpravodajství každý den využívá devět z deseti Čechů starších 15 let, kteří přistupují k internetu. Denně zprávy obvykle čerpáme z jednoho až tří mediatypů. Nejčastěji to je televize a internet, nejvíce využívaná je pak kombinace televize, internet a rádio. Tisk odsunuje internetová populace do pozadí, naopak více a více lidí dává přednost mobilním zprávám.

A ty, podobně jako zprávy na osobních počítačích, konzumují lidé převážně několikrát denně. Pro pořádek dodejme, že podobně frekventovaně sledují lidé zprávy i v rádiu, což je ovšem dáno obvyklým programem rádia. Navíc rozhlasové zpravodajství na rozdíl od zpráv na obrazovkách sledujeme o něco pasivněji.

Rychlé zpravodajské cukry

Permanentní sledování zpráv je ovšem dáno i nabídkou. Ve chvíli, kdy se zpravodajství průběžně aktualizuje během celého dne, máme tendenci zjišťovat, co je nového, a unikat do světa, kde se něco děje, kde se můžeme zamyslet a hlavně i podivit, rozčílit či pousmát. Dostaneme zde myšlenkové impulzy a rozvíříme emoce, což je nám příjemné, takže si brzo říkáme o další porci. Navíc se u těchto „rychlých cukrů“ necítíme tak provinile, jako když schramstneme sušenku.

Reklama

S tímto očekáváním pak populace otevírá noviny, zapíná televizi a chodí na zpravodajské weby a mlsně hltá „pikošky“. Ne nadarmo je nejprodávanějším deníkem bulvár a bulvární obsah válcuje v návštěvnosti téměř jakýkoliv seriózně se tvářící obsah. A návštěvnost vydělává, takže jsme zpět u dilema s názvem infotaiment – ano, či ne a jak moc, ale s tím se snad časem nějak popereme.

Televize soupeří s internetem

Naštěstí v celkovém pohledu na deklarované sledování zpravodajských médií nevypadá situace až tak „dramaticky“. Dle aktuálních výsledků studie o zpravodajství, kterou výzkumná agentura Mediaresearch realizovala koncem roku 2014 na vzorku 1016 českých internetových uživatelů starších 15 let, denně nejvíce lidí sleduje Novinky.czNovu, na druhém místě je iDnes.czČT1. Třetí v pořadí jsou další televizní média – PrimaČT24.

Zajímavý pohled na žebříček je i z hlediska nejvyužívanějších zpravodajských mediatypů. Na prvních příčkách se objevují hlavně zpravodajská vysílání televizních stanic. K nim se ale hrdě řadí internetové servery Novinky a iDnes. Pak následují víceméně již jen další zpravodajské weby a rádia. Vysoko se umístil i Facebook, který jako zdroj zpravodajství využívá alespoň jednou denně pětina internetových uživatelů.

I z dalších analýz, které jsme z výsledků každoroční studie o zpravodajství vytvořili, je vidět, které mediatypy vyhrávají většinu pozornosti internetové populace. Jde například o porovnání deklarovaného času stráveného sledováním zpráv v jednotlivých mediatypech. I když jde o odhad a je nutno počítat s tím, že počet minut strávených sledováním zpráv respondenti někdy podceňují (např. televize, internet) nebo přeceňují (např. rádio), vychází i zde nejsilnější trojice televize, internet, rádio, a to přesně v tomto pořadí.

 

Alena Ivánková
senior research manager, Mediaresearch

   

Zpravodajství televize Nova sleduje denně spolu s internetovým portálem Novinky.cz podle výzkumu Mediaresearch nejvíce internetových uživatelů.

Reklama
MMcite
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)