Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Rozhlasovým hráčům se vyplatilo odkrýt karty

Bude to už téměř dva roky, kdy se členové Rozhlasové sekce SKMO dohodli, že pravidelně budou zveřejňovat odhady vývoje čistých reklamních investic do rádií. Nebylo to přitom nic jednoduchého, hlavní konkurenti si měli sednout za jednací stůl, „odkrýt karty“ až na úroveň segmentů a obětovat část své konkurenční výhody ve prospěch celého trhu. O příliš pozitivním PR se nedalo zpočátku hovořit, protože prvních několik kvartálních prezentací v řadě jsme prezentovali většinou jen různě velké poklesy. Každopádně tu byla možnost navázat na pravidelné odhady, které publikoval za APSV ještě Michal Zelenka. Dále tu byla jasně patrná společná snaha o korekci některých, spíše nahodile publikovaných, odhadů třetích stran, které obvykle kontrolují jen malou část rozhlasových investic. Neposlední ambicí odhadů SKMO je pomoci zreálnit očekávání, založené na údajích z monitoringu hrubých investic, které kontinuálně dodává trhu Admosphere. I když monitoruje celkem přesně spotové kampaně a sponzoring, logicky nemůže postihnout různé výše slev, barterů, speciálních operací či transakčních projektů jednotlivých rádií. V roce 2014 jsme se konečně dočkali pozitivních změn, poslední pokles byl zaznamenán v prvním kvartálu roku a pak již dochází na rozhlasovém trhu k růstům. Vždy v řádu několika procent, ale k růstům. Celkově čisté investice do rozhlasové reklamy rostly za rok 2014 o necelá dvě procenta. Ta ukazují na optimismus marketérů, pokud jde o použití rádia v media mixu, nejvíce v segmentech, jako jsou maloobchod, stavební materiály, automobily, farmacie či FMCG. Typickou ukázkou rostoucího segmentu, který dle údajů monitoringu hrubých investic klesal, jsou pak finance. Kdo by dle monitoringu odhadoval snížený zájem peněžních a pojišťovacích institucí o rozhlasovou reklamu, neměl by pravdu. Finanční sektor patřil v rádiu v kontextu objemu čistých investic roku 2014 k pětici nejvíce rostoucích.

 

Petr Uchytil
ředitel strategického marketingu
Lagarde`re Active ČR
([email protected])

 

Celkově čisté investice do rozhlasové reklamy rostly za rok 2014 o necelá dvě procenta.

Reklama

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)