V letošním roce se v displej reklamě projevila podobná krize jako v roce 2011. Reklamní investice podle Admonitoringu vykázaly v dubnu výrazné zpomalení růstu. Na grafu je viditelné dvojité W. „Vypadá to, že situace, která nastala v roce 2011, je velmi podobná jako nastala v roce 2014, uvidíme, jak bude vývoj pokračovat v příštím roce,“ uvedla výkonná ředitelka Sdružení pro internetový rozvoj Kateřina Hrubešová.
Dochází i k přelévání investic
Křivka vývoje byla letos přitom celkem klasická, vrcholy výkonů byly v květnu a červnu, pokles nastal v červenci a srpnu. Říjen, listopad a prosinec ukazují nárůst.
Dubnový pokles může být podle Hrubešové dán ale i mnoha jinými faktory než krizí, změnou investic do různých reklamních formátů a také do různých médií, která třeba v Admonitoringu nejsou. „To uvidíme až v rámci celoročního monitoringu, který budeme publikovat na konci února, kdy bude k dispozici informace o výkonu celého trhu,“ sdělila Hrubešová. Dotazování bude začínat 13. ledna. Na to naváže projekt nadnárodní asociace IAB, která přinese informace o vývoji jednotlivých trhů. Data budou prezentována cca v červnu příštího roku.
Videoreklama je v růstu
V souladu s predikcemi došlo k nárůstu objemu videoreklamy, na což řada mediálních domů celkem pružně reaguje rozšiřováním nabídky videoobsahu. Vývoj je poměrně dramatický. „Myslím si, že během příštího roku se výkon znásobí,“ uvedla Hrubešová. Provozovatelé televizí FTV Prima a CET 21 (se specifickým inventory pro videoreklamu) mají podle listopadových dat náskok, v trojici k nim patří ještě Seznam. Mafra drží z hlediska investic čtvrté místo a Impression Media pátou pozici. Podíl videoreklamy se v posledních letošních měsících šplhal k desetině celkových výdajů do displej reklamy. V říjnu šlo o investici 76,5 milionu, v listopadu 77,9 milionu.
Chystají se nové studie
SPIR nedávno přinesl studii monetizace obsahu. Podobné studie chce přinést i v příštím roce. „I v rámci spolupráce s Googlem jsme přemýšleli o společné studii. Je to ve fázi myšlenek a úvah nad tématy,“ uvedla Hrubešová. Podle informací M&M se jednalo i o možnosti studie zaměřené speciálně na brandingové kampaně.