Začíná rok 2015, který může přinést řadu překvapení. V následujících řádcích se záměrně snažím vyhnout dlouhodobým predikcím. Zdá se ale, že několik věcí se odhadnout dá. Pokračuje stabilizace pozic velkých televizních skupin.
Kolaps obchodní politiky na Nově v roce 2013 bude jistě hodně ovlivňovat televizní trh i letos. Nova poroste a Prima bude hledat obhajitelnou pozici z hlediska svého podílu na celkových televizních investicích. Je těžké již druhý rok ustupovat z pozice, která „spadla z nebe“, bez boje a je těžké zvolit v takové situaci správné vedení obchodního týmu. Navíc, s výjimkou internetu žádný mediatyp zřejmě nečekají velké nárůsty. Mnozí dodavatelé pokračují v trendu snižování sazby agenturních bonusů a rušení agenturní provize.
Cenotvorba se tím strukturálně mění a také zjednodušuje. Skutečná alokace těchto slev, ke které došlo v minulosti, hodně ovlivní i to, zda a u koho zůstane na konci roku čistá finanční úspora. Nejvíce otazníků přináší postupná obměna vlastníků důležitých mediálních skupin. Řada z nových vlastníků deklaruje identický ekonomický zájem, jako měli vlastníci bývalí. Nevidím důvod jim to nevěřit. Je však pravděpodobné, že každý novy vlastník, bez ohledu na jeho další aktivity a pozice, přinese do médií nové nápady a představy. V zájmu našich klientů je budeme muset pečlivě vyhodnocovat.
Tak ať se vám letos všem daří!
David Menšík
obchodní ředitel, GroupM
([email protected])
Pro Primu je těžké ustupovat z pozice, která „spadla z nebe“, bez boje a zvolit správné vedení obchodního týmu.