Lidé pracující dlouho v určité branži se dřív či později neubrání mírně cynickému náhledu na její produkty. Člověk z reklamy zná lecjaké triky a jen tak se ohromit nenechá. A že by se stal přímo brand ambasadorem, to je už zaznamenáníhodná událost. Ovšem výjimky se dějí. Jednoho krásného dne jsem se přistihl, že na potkání všem s nadšením vyprávím o skvělé zkušenosti s novou značkou, hájil jsem ji proti skeptikům a všechny naváděl, aby ji vyzkoušeli. Ale nepředbíhejme. Dva roky zpátky se na českém trhu začalo proslýchat, že mezi pražské taxislužby vletí kulový blesk a změní zavedené pořádky. Auta budou čistá, řidiči také, nebudou obtěžovat žoviální konverzací, v autě nebude řvát na plné pecky Country rádio, řidič pomůže se zavazadly, nenatáhne mě na jízdném a odpoví na pozdrav. To vše podepsané podnikatelem, který už v dopravě leccos dokázal, vybojoval si místo na trhu a své sliby o kvalitě služeb zásadně plnil. Konkurenční taxislužby se smály a těšily se, jak si nový konkurent nabije ústa. Dál provozovaly své dispečinky, kam sice stačilo zavolat a auto spolehlivě přijelo, ale nikdy jste neodhadli, jestli tentokrát do divadla přijdete s oblekem plným chlupů od taxikářova pudla nebo vás otráví pokusy konverzovat o tom, jak včera hrála Sparta. Ale ono to fungovalo: naleštěné audi, poctivé účtování, slušní řidiči, dokonce někteří pozdravili první. No nestal by se z vás brand ambasador? A pak se jednou stala chyba, vůz měl 20 minut zpoždění. S omluvou dispečinku: nestíháme, máme málo aut. Pak se stala podruhé. A potřetí. Objednáte si vůz hodinu dopředu, ještě se ujistíte, že stíhají… a opět vás nechají stát 40 minut na chodníku a co deset minut vám znovu a znovu při zavolání lžou, že za pět minut dorazí. Krásné bílé vozy, vytrénovaní řidiči, férové účtování… Ale k čemu to je, když to taxi nepřijede. Podstatou taxislužby je spolehlivý odvoz z bodu A do bodu B. To ostatní je přidaná hodnota, která je vám ale k ničemu, když nestihnete letadlo nebo přijdete na koncert s půlhodinovým zpožděním. Takže au revoir, Tick Tack taxi, zatínám zuby a vracím se ke žluté mafii.
Ondřej Obluk
executive managing director, Ogilvy & Mather
([email protected])
Přidaná hodnota je k ničemu, když služba neplní svůj primární účel.