NADITULEK: ROZHOVOR
„Je tady hodně agentur, které jsou jen dva telefonáty od zavření. Nebo přestěhování do větších prostor. Jsou to všechny agentury střední a menší velikosti,“ upozorňuje nový ředitel reklamní agentury DDB Praha Darko Silajdžić. Zároveň ovšem zdůrazňuje, že jeho DDB se to – přinejmenším ta horší alternativa – vůbec netýká.
Proč došlo k výměně na nejvyšším postu pražské DDB? A co vás a DDB teď čeká?
Dosavadní ředitel Mirek Lizec za dva roky odvedl fantastickou práci, agentura se nadechla a narostla jak do počtu lidí, tak i klientů. S Mirkem a kreativním ředitelem Hadjim Moussou jsme získali partnery, jako jsou Billa a Hypoteční banka. V Česku jsme teď nastupující agentura…
Ale vždyť už jste tady 20 let…
Ano, ale v postavení, které nenaplňovalo to, jak je DDB vnímána světově. Třeba Adam & Eve DDB London je jedna z nejkreativnějších agentur vůbec. Pražská DDB byla vnímána jako pasivnější agentura. To se snažíme změnit a uplatnit nový přístup, který sází na mladé a perspektivní. Jdeme na to přes mladou energii, talent, přes nejlepší lidi z jiných agentur, které se sem snažíme dostat. Za poslední dva roky se tady obměnilo skoro celé osazenstvo. Kdo má energii, správný přístup a talent, dostane u nás příležitost.
Když něco šlape, neodchází se po dvou letech. V čem je problém?
V ničem. Dostali jsme příležitost agenturu DDB znovu postavit. Proč jde Mirek dál, to je jeho soukromá věc. Jsme si velmi blízcí i mimo práci.
Loni se „vytratilo“ několik zavedených jmen – BBDO, TBWA. Co vy na to?
Spekulace o tom, že my bychom mohli být další na řadě, jsme četli. Je to úsměvné. Naopak, v době, kdy většina agentur stagnuje, nebo se scvrkává, jsme udělali významný krok kupředu. Proč by nás někdo zavíral, když se nám daří a vyděláváme? Ale to, že agentury zanikají, ukazuje, že sítě nemají trpělivost ani potřebu mít za každou cenu pobočky na menších trzích. A dnes je hodně agentur dva telefonáty od zavření nebo přestěhování do větších prostor. Jsou to všechny agentury střední a menší velikosti. Když ztratí dva největší klienty, nevzpamatují se z toho, pokud nemají velké štěstí a velký nástup v rozjetých tendrech.
Vy vašeho největšího klienta – McDonald’s – tendrujete? V Německu ho vyhrála Leo Burnett…
V Německu se McD delší dobu nedařilo a DDB Heye o něj v tendru skutečně přišla. Ale to se nás netýká. McD je poměrně silně decentralizovaná společnost, která na lokálních trzích dělá autonomní rozhodnutí.
Chodíte vy osobně do McD?
Ano vždycky jsem chodil, teď mne to zajímá ještě víc. Je to značka, která má svůj smysl, světový fenomén, který nikdo nemůže popřít.
Prošel jste si branži z produkce přes account až do pozice šéfa agentury. Krédo?
Mým úkolem je dohlédnout na to, aby klient i agentura dostávali oba, co potřebují. Klient dlouhodobě špičkový servis a skvělé řízení značky a agentura, pro tu to musí být celé profitabilní a inspirativní.
Darko Silajdžić, výkonný ředitel, DDB Praha
Darko (35) je původem z Bosny a Hercegoviny. Do Česka přijel během tamní války a už tady nadobro zůstal. Vystudoval mezinárodní vztahy, pracoval v produkci, ale už devět let dělá v reklamě. V DDB je tři roky, naposledy v pozici client service director. Ředitelský post převzal v prosinci po Mirkovi Lizcovi, který ze sítě odchází. Darko má dva syny, jednomu jsou tři roky, druhému jen dva měsíce.