Je pravda, že se Atmedia stáhla z polského trhu?
V Polsku se nám loni nepodařilo do našeho portfolia získat nové klienty, jak jsme předpokládali, a neměli jsme tak dost velké portfolio, které bychom spravovali. Zároveň jsme vážně jednali o vstupu nového investora do Atmedia Group. To však bohužel trvá delší dobu, nežli jsme očekávali. Rozhodli jsme se proto, že bude fér ukončit smlouvy s televizemi a on-line hráči na konci roku 2014, pokud se do té doby nedomluvíme s novým investorem. Z naší strany byl iniciován proces likvidace, nikoliv bankrot. To znamená, že je možné celý proces vrátit zpět. Pokud dopadnou jednání s investory úspěšně, můžeme opět začít pracovat pro naše klienty v Polsku, což by v případě bankrotu nebylo možné.
Bude mít situace v Polsku dopad na českou pobočku Atmedie?
Bylo to pro nás těžké rozhodnutí, ale krok, ke kterému jsme se rozhodli v Polsku, nemá vliv na situaci Atmedie v ČR a Maďarsku. V ČR byl schválen rozpočet pro rok 2015, oproti roku 2014 bude s velkou pravděpodobností nižší, což nás dále motivuje k rozvíjení nového byznysu.
Jednání s potenciálními investory stále probíhají?
Ano, trvají déle, než jsme očekávali.
Polský oborový titul uvedl, že probíhala jednání o prodeji Atmedie Gazpromu. Je tomu tak?
Tyto informace bohužel nemohu komentovat.
Preferujete získat investora pro celou Atmedia Group, nebo je možné, že dojde k prodeji jednotlivých poboček včetně české? I u nás se spekulovalo o různých zájemcích.
Vize Atmedia Group je růst v každé zemi, kde jsme přítomni, ale chceme růst i mezinárodně. Z této perspektivy by nejlepším řešením byl partner s mezinárodní působností, investor, který je perspektivní pro nadnárodní broadcastery a má s nimi například vztah v dalších oblastech, jako je distribuce, produkce contentu apod. Na druhou stranu, každá ze společností Atmedie je i lokální firmou, takže nevylučujeme možnost zapojení lokálního investora na každém trhu. Ale zdůrazňuji, že nehledáme investora kvůli financování, ale kvůli přidané hodnotě v některém z pro nás důležitých segmentů.
Jak chcete překlenout ztrátu stanic Óčka, které byly nejsilnější v portfoliu Atmedie na českém trhu?
Óčko je důležitý hráč na televizním trhu. Přesto je Atmedia nyní silnější, než byla před získáním Óčka do svého portfolia. Je to pro nás ztráta, ale není to konec světa. Pracujeme na rozšíření našeho portfolia zastupovaných kanálů. Jednáme s několika mezinárodními provozovateli televizního vysílání o spuštění nových kanálů, které už dobře fungují v jiných zemích regionu, například v Polsku nebo Maďarsku. Konkrétně zatím nemohu jmenovat. Doufáme tedy, že ztrátu Óčka jimi brzy nahradíme.
Nebylo by pro vás ulehčením situace na českém trhu, kdyby vás při prodeji zastupoval Media Club Primy, který o to měl zájem?
My hledáme odlišné příležitosti, jak maximalizovat zisk stanic, které zastupujeme. Z této perspektivy je těžké najít společný zájem s potenciálním partnerem, např. s Primou na českém trhu. Také si myslím, že trh potřebuje více nezávislých hráčů a širší nabídku služeb, což oceňují zadavatelé i mediální agentury. Jsme malí, tak musíme být aktivnější. Kdybychom nebyli, důvodem ke koupi by byla jen nižší cena, ale my preferujeme poskytovat dobrý servis.
Marcin Boroszko, CEO, Atmedia Group
Pro Atmedii začal pracovat v roce 2000, kdy se stal ředitelem pobočky v Polsku. Od roku 2007 zastával pozici advertising sales director v regionu CEE společnosti Chellomedia (nyní přejmenované na AMC Networks), jejíž součastí je Atmedia. O tři roky později byl jmenován CEO Atmedia Group, která řídí pobočky v Polsku, Maďarsku a České republice. Nejsilnějším trhem bývalo Polsko, které však přišlo o řadu stanic včetně např. Disneyho, v roce 2014 tu měla Atmedia jen 2% podíl. Nejsilnější je Maďarsko s 22% podílem na trhu, v ČR se nyní pohybuje kolem 3 %.