Kouzlo spotřebitelských soutěží tkví ve zvyšování povědomí o značce. Příklady Pepsi, Aquily a nově i pivovaru Brewdog je však lepší nenásledovat.
Zlaté pravidlo zní: neslibovat nic, co by se nedalo splnit. Pro majitele pivovaru Brewdog Jamese Watta to aktuálně platí dvojnásob.
„To, co se zdálo být jednou z nejlepších kampaní v naší historii, se nakonec stalo tou nejhorší,“ rozepsal se minulý týden Watt o fiasku se zlatými plechovkami. Na počátku soutěže, která probíhala na přelomu let 2020 a 2021, byl jeho nápad schovat do balení piv padesát zlatých plechovek. „Našli jsme skvělého zlatníka, který je pro nás vyrobil, a když dorazily do pivovaru, byli jsme ohromeni, jak jsou krásné,“ popisuje úvodní nadšení, které mu nechybělo, ani když celou akci troubil na Twitteru do světa.
Problém nastal ve chvíli, kdy první výherci našli zlaté plechovky v baleních. Rychle totiž zjistili, že nejsou tak zlaté, jak jim bylo slíbeno. „Mylně jsem si myslel, že jsou vyrobeny z ryzího zlata, ale ony byly jen pozlaceny. Jenže já ve svých prvních tweetech zákazníky informoval o možnosti najít ‚plechovky z ryzího zlata’. Byla to hloupá chyba, která se objevila jen ve třech z padesáti příspěvků, ale napáchala velké škody,“ přiznává James Watt.
Do případu se vložil britský úřad dohlížející na reklamu, který kampaň označil za klamavou, což ještě přiživilo probíhající mediální bouři. Watt se nakonec rozhodl, že se zlatou kauzou naloží tak, jak se na šéfa pivovaru sluší a patří — a vypije si kalich hořkosti až do dna.
Detaily dalších problematických marketingových soutěží, ať už českých, nebo těch, o kterých točí Netflix dokumenty či Ben Affleck film, najdete v aktuálním vydání MAM 03/2022, které vyšlo 16. ledna.