Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Rok ve znamení recese: jak se na ni chystají značky?

Chceš­‑li Boha rozesmát, řekni mu o svých marketingových plánech. Parafráze citátu Woodyho Allena příznačná pro uplynulé tři roky bude platit i v roce 2023. Chystají se už značky na příchod recese? A jaké další trendy očekávají?

Následky covidu odezněly, ale válka na Ukrajině trvá a s ní i nebezpečí věcí zcela nepředvídatelných. Jejím důsledkem je v Česku mimo jiné extrémní míra inflace — v listopadu spotřebitelské ceny meziročně stouply o 16,2 procenta. S výhledy na rok 2023 se proto často skloňuje slovo recese, kdy se počáteční válečný a energetický šok na nabídkové straně začíná přelévat do problémů na straně poptávky. Ta je negativně ovlivněna rostoucími životními náklady, zvyšující se úrokovou mírou a poklesem spotřebitelské důvěry.

Spotřeba domácností se meziročně propadla o více než šest procent, což je nejvyšší pokles v historii sledování. Ruku v ruce s tím jdou slabší maloobchodní prodeje, což je trend, který by měl podle ČNB i nadále pokračovat. „Oslabení spotřeby je bohužel nepříjemným prostředníkem toho, aby se inflace dostala postupně ke dvouprocentnímu cíli. My toho jinak nedosáhneme,“ uvedla Eva Zamrazilová, viceguvernérka ČNB, pro DVTV.

Reklama
ČEZ

Česko tak zřejmě čeká další složitý rok. I proto zůstává mentální nastavení trhu podobné, jako tomu bylo v roce právě skončeném: na straně zadavatelů přetrvává opatrnost a nejistota, na straně agentur pak naprostá nutnost flexibility a agility. I do optimistických scénářů se musí projektovat úvahy, co dělat, když do dění zasáhnou méně či více předvídatelné externí faktory.

Ekonomika jako proměnná

„Za strany klientů vnímám, že se trh bude vyvíjet v reaktivním módu,“ potvrzuje Martin Králík, CEO Mindsquared mediální části agentury Mind2flo. „Důraz bude na flexibilitu a variabilitu práce s mediálními investicemi podle toho, jak se bude vyvíjet ekonomika,“ dodává s tím, že očekává stagnaci investic, nicméně segmenty jako FCMG, retail nebo e­‑commerce si určitou úroveň investic udrží.

Kteří velcí zadavatelé svůj marketingový rozpočet i přes očekávanou krizi navýšili? A kdo naopak musel bojovat aspoň za udržení jeho loňské výše? I to si můžete přečíst v tématu Výhledy a trendy pro rok 2023 v časopisu MAM 01/2023, které vyšlo 2. ledna.

Reklama
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-48

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Forum Media_novy-web-otvirak (6)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)