FC Barcelona vrací retailový úder Realu, otevřela fanshop v Madridu

Pro otevření prvního fanshopu mimo Katalánsko si nemohli vybrat pikantnější lokalitu. FC Barcelona ho umístila na výsostné území odvěkého rivala – Realu Madrid.

El Clásico, tedy zápas dvou nejslavnějších španělských týmů, se neodehrává jen na hřišti, ale také v retailu. A to i v době, kdy byly fotbalové ligové soutěže přerušeny kvůli probíhajícímu mistrovství světa. FC Barcelona nově otevřela v centru Madridu obchod se svým merchandisingem, a to jen 50 metrů od fanshopu konkurenčního Realu. Zahájení provozu doprovodila i provokativní kampaní, která z fasád madridských domů hlásá: „Raúl es Culer.“ Pro kontext, Raúl González je legendou Realu Madrid, Culer je označení pro fanouška Barcelony. „Raúl je příznivcem Barcy, který žije v Madridu a který byl inspirací pro kampaň, která se objeví v ulicích města. Je to způsob, jak zvýšit zájem o náš nový klubový obchod,“ uvedl katalánský klub na svých stránkách. Dalšími čistě „náhodnými“ madridskými občany, jejichž jména vystupují v kampani a odkazují na jiné ikony Realu, jsou jistí Iker a Guti.

FC Barcelona však v retailovém souboji jen s velkým zpožděním reaguje na kroky soka a snižuje skóre na 1:2. Real Madrid svůj fanshop na nejznámějším barcelonském bulváru La Rambla otevřel už před šesti lety. Dresy a dárkové předměty královského klubu jsou také k zakoupení v oficiálním obchodu na barcelonském letišti El Prat.

Důvodem, proč Barca zaostávala, může být mimo jiné to, že až do července 2018 využívala jejích obchodních práv společnost FCB-Merchandising, která byla ze 100 procent vlastněná americkým výrobcem sportovního vybavení Nike, který klub obléká. Poté se Barcelona ujala přímého vedení vytvořením společnosti BLM (Barça Licensing & Merchandising) s cílem znovu získat kontrolu nad značkou a pokračovat v její globální expanzi. Tento směr však výrazně narušil předchozí management klubu, který slavný klub téměř přivedl ke krachu.

I proto se ještě letos v létě spekulovalo o prodeji 49,9 procent společnosti BLM, což by vyneslo 200 až 300 milionů eur. Nakonec od toho klub pod vedením Joana Laporta, který již ve snaze finančně konsolidovat Barcu poprvé v historii přejmenoval stadion na Spotify Camp Nou, upustil. Merchandising je totiž zlatým vejcem FC Barcelona. Před příchodem covidu dosáhl obrat BLM rekordních 63 milionů eur, letos by se měl dostat na 55 milionů a pro příští rok vedení dokonce sní o 110 milionech eur. „Náš klub je jednou z největších sportovních značek na světě s miliony příznivců, což je projevuje v prodejích dresů i dalších kolekcí oblečení nesoucích naše barvy a znak,“ uvedl během otevření prodejny v Madridu zástupce klubu Xavier Barbany.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-45

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-45

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Mají veřejnoprávní média smysl?
Proč mladí nečtou zprávy?
Marketing ve sportu

MAM Exkluzivně v časopise

Kosta Schneider_Publicis Groupe_Credits Matouš Bláha, Publicis Groupe_2
Paul Holmes Forum Media
NORA
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Sazkabet
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Spring Walk
Sazkabet
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Spring Walk