Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Nejhodnotnější značkou světa je znovu Apple, blíží se bilionu dolarů

Apple se po sedmi letech vrátil na první příčku žebříčku Kantar BrandZ top 100. Společně s Googlem odsunul Amazon na třetí místo. Daří se luxusním značkám.

Hodnota značky Apple meziročně narostla o 55 procent na více než 947 miliard dolarů a poprvé od roku 2015 tak opět kraluje žebříčku BrandZ top 100 od společnosti Kantar. Firmě se totiž pořád daří diferenciace značky a navíc těží z diverzifikace byznysu od zařízení k softwaru i službám. Oproti loňskému roku poskočil vzhůru o jednu příčku, stejně jako letos druhý Google, jehož hodnota značky se přiblížila 820 miliardám dolarů, meziročně se zvýšila o 79 procent, čímž se mimochodem stal třetím nejrychleji rostoucím brandem. Apple s Googlem překonaly loňského vítěze Amazon, kterého letos odsunuly na třetí místo s hodnotou značky téměř 706 miliard dolarů (meziročně narostla o tři procenta).

Top 10 nejhodnotnějších značek podle Kantar BrandZ

Reklama
MMcite
PořadíZnačkaHodnota (v mld. USD)Meziroční změnaPosun v pořadí
1.Apple947+ 55 %+ 1
2.Google820+ 79 %+ 1
3.Amazon706+ 3 %– 2
4.Microsoft612+ 49 %0
5.Tencent214– 11 %0
6.McDonald’s197+ 27 %+ 3
7.Visa191 0 %+ 1
8.Facebook186– 18 %– 2
9.Alibaba170– 14 %– 2
10.Louis Vuitton124+ 64 %+ 11

Podle propočtů Kantaru byly loni Apple a Amazon prvními značkami, jejichž hodnota se v historii žebříčku přehoupla přes půl bilionu dolarů, letos k nim přibyly Google a Microsoft. Příští rok se tak může relativně snadno stát, že hodnota alespoň jedné z nich překoná bilion dolarů.

První stovka nejúspěšnějších značek má celkově hodnotu 8,7 bilionu dolarů a meziročně si polepšily o 23 procent. Vedle toho globální ekonomika podle odhadů Světové banky loni meziročně rostla „jen“ o 5,1 procenta a pro letošek se očekává růst 2,9 procenta. Podle expertů Kantaru to ukazuje, že silné značky jsou odolnější i v těžkých časech, kam aktuální doba patří kvůli rostoucí inflaci a životním nákladům, dopadům pandemie a ruské invaze na Ukrajině.

V souvislosti s tím je zajímavé, jak moc se podle přehledu BrandZ top 100 dařilo luxusním značkám. Vidět je to například na tom, že Louis Vuitton meziročně poskočil o jedenáct příček a jako první luxusní brand se probojoval do první desítky žebříčku (s hodnotou zhruba 124 miliard dolarů a meziročním růstem o 64 procent), a že meziročně nejrychleji rostoucí značkou je Cartier (o 88 procent na 10 miliard dolarů). Kategorie luxusu si celkově meziročně polepšila o 45 procent.

Kantar to ve studii v žebříčku vysvětluje mimo jiné „skrytě prosperujícími“ zákazníky, kterým se i během posledních náročných let dařilo, protože těží z rostoucí poptávky zaměstnavatelů po lidech, zvyšující se hodnoty nemovitostí a podobně. Zároveň jsou to jasně a dlouhodobě odlišitelné značky, které díky své image dávají jistotu dlouhodobé kvality a třeba i investiční příležitosti.

„Louis Vuitton a Hermès nadále využívají svých rozpoznatelných předností k posílení své osobité identity. Jasné a konzistentní nasazení klíčových log, vzorů a produktů v průběhu desetiletí vybudovalo těmto luxusním hráčům jasnou identitu značky. V ekonomicky náročných dobách se bohatší spotřebitelé přiklánějí ke značkám, které jsou zdrojem útěchy, pohodlí a kontinuity,“ uvedl Martin Guerrieria, vedoucí oddělení Kantar BrandZ.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)