Zvýšit informovanost o udržitelně pěstovaných růžích — to byl cíl kampaně Fairtrade Česko a Slovensko.
Pěstování květin ve východní Africe, odkud se dovážejí i do Evropy včetně ČR, má řadu problematických aspektů: nízké odměny, dlouhé směny bez odpočinku, práce s nebezpečnými chemikáliemi bez patřičné ochrany i potřebné instruktáže, plýtvání vodou. Fairtrade Česko a Slovensko (FTČS), nezisková organizace, která se problematice sociální i environmentální udržitelnosti věnuje, na tyto problémy a na to, jak je pomáhá řešit certifikace Fairtrade, upozornila prostřednictvím advertorialů v sedmi společenských a hobby magazínech a na vlastních sociálních sítích.
Sezona už v únoru
Fairtradové květiny a příběhy jejich pěstitelek představila minikampaň v průběhu ledna, pokračovat bude rozvíjením tématu ve stejných titulech v období, kdy jsou řezané květiny vyhledávaným zbožím — před Valentýnem a MDŽ. Celostránkové advertorialy umístila FTČS například v týdenících Reflex či Květy a v měsíčnících ForMen, Marianne Venkov a styl a Naše krásná zahrada.
„Jednou z věcí, na které v této komunikaci upozorňujeme, je skutečnost, že zatímco u nás jsou květiny zpravidla dárkem pro ženy, v Keni nebo v Etiopii je právě ženy, často za velmi svízelných podmínek, pěstují,“ říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko. „Smyslem naší minikampaně je ukázat, že pěstovat květiny lze i jinak, za dodržení jasných sociálních a ekologických kritérií. A že je to také cesta, jak přispět k potřebné společenské změně, jakou je například v afrických zemích posílení postavení žen. Připomněli jsme také, že řezané květiny s certifikací Fairtrade je možné koupit už i v našich obchodech.“
Osobnosti pro férovou volbu
Sérii advertorialů zaměřených na fairtradové květiny předcházela na přelomu roku 2021 a 2022 plošná kampaň „Fairtrade. Moje férová volba.“ Ta cílila na zvýšení povědomí české a slovenské veřejnosti o systému certifikace Fairtrade a hodnotách, které reprezentuje (spravedlivá odměna za práci, zákaz dětské a nucené práce, pěstování šetrné k životnímu prostředí, rovné postavení žen a mladých lidí).
Tvářemi kampaně bylo sedm českých a slovenských veřejně aktivních osobností, například moderátorka Adela Vinczeová, herečka Zuzana Kronerová, kosmický inženýr Jan Lukačevič nebo publicista Bohumil Kartous. V klipech a obrazových materiálech společně představili hlavní podstatu Fairtrade: že systém podporuje zranitelné skupiny farmářů z Latinské Ameriky, Afriky a Asie, že jim dává možnost uživit se vlastní prací za důstojných podmínek a pomáhá jim rozvíjet podnikání. Na vizuálech byli zobrazeni s nejtypičtějšími fairtradovými produkty — šálkem kávy, banány, čokoládou nebo právě i květinou.
„Fairtrade. Moje férová volba. “ v číslech:
15 milionů
překročil počet zobrazení kampaně na FB a IG
6,4 milionu
zobrazení měla kampaň na YouTube
Úspěšný zásah
Videa a vizuály ke kampani „Fairtrade. Moje férová volba“ na Facebooku a Instagramu dosáhly v Česku a na Slovensku přes 15 milionů zobrazení. Bannery na GoogleAds a videa v rámci YouTube kanálu zaznamenaly dalších 17,5 milionu zobrazení. Dále je doplnila tisková kampaň s inzertními vizuály ve 26 titulech (například Forbes, Respekt, Food, na Slovensku pak Plus 7 dní, Geo nebo Dobré jedlo).
Souběžně běžela kampaň na venkovních plochách, a to na více než 520 CLV nosičích v Praze, Bratislavě, Košicích a v dalších městech Česka a Slovenska.
„Celkově jsme na kampaň zatím zaznamenali velmi pozitivní ohlasy od široké veřejnosti a v průběhu února ji budeme vyhodnocovat průzkumem. Ale již nyní víme, že v zobrazení videokampaně na YouTube máme nárůst o více než 200 procent oproti předchozí kampani,“ uzavírá Lubomír Kadaně.