Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

KOMENTÁŘ: Neplýtvejte financemi, digitální transformace začíná a končí u lidí

O důležitosti digitální transformace už dnes zřejmě nikdo nepochybuje. Zatímco na začátku roku měly projekty spojené s digitální transformací spíše nižší prioritu a punc dlouhodobosti, příchod koronakrize vyvolal v manažerech napříč odděleními neuhasitelnou touhu každý proces ve firmě včetně samotných produktů zautomatizovat a digitalizovat v co možná nejkratší době.

Podle údajů mezinárodního průzkumu Boston Consulting Group, publikovaného v srpnu letošního roku, se 78 procent manažerů domnívá, že jejich firma už nyní procesem digitální transformace prochází. Dokonce 87 procent z nich je přesvědčeno, že jim digitální transformace pomůže jejich byznys znovu nastartovat, jakmile nejtěžší období pandemie covid‑19 pomine. To je dobrá zpráva. Povědomí o benefitech digitální transformace je prvním krokem k efektivnímu naplnění tohoto ambiciózního cíle.

Co ale stejný průzkum nemilosrdně identifikoval jako jednu z klíčových predispozic úspěšné transformace, je dostatečná interní know‑how v oblasti digitálních technologií. Manažeři ve shodě se zaměstnanci výzkumníkům potvrdili, že jsou to právě elementy vzdělání, tréninku a náboru vhodných lidí, kde firmy v procesu digitální transformace žalostně selhávají.

Reklama
Know

Tento fakt koneckonců potvrzuje také konzultační gigant McKinsey, který potřebu správných digitálních lidí na těch správných digitálních místech řadí vůbec na první příčku pomyslného žebříčku klíčových parametrů pro úspěšnou transformaci. Důležitost lidského faktoru ve svém průzkumu dokonce kvantifikovali. Firmy, které investovaly nemalé prostředky do náboru nebo školení svých zaměstnanců s ohledem na digitální technologie, jsou v transformativních projektech třikrát úspěšnější.

Sami jsme se o tom v minulosti několikrát přesvědčili. Nejzářnějším příkladem byla naše spolupráce s českou pobočkou Dentsu a jejich klientem Ikea. Úspěch e‑commerce řešení a snahy podpořit e‑shopové prodeje největší světové nábytkářské firmy stál na sestavení hubu zkušených digitálních expertů z agentury i ze strany klienta, který celý projekt organizoval, řídil a následně implementoval do zbytku firmy.

Důraz Ikea na pevné interní základy rozhodně nebyl ojedinělý. Zmíněný průzkum McKinsey jednoznačně popsal, že firmy, které jsou úspěšné v digitální transformaci, věnují správnému nastavení týmu, výběru hlavních lídrů projektu, vzdělávání a interní komunikační strategii výrazně více pozornosti než firmy, kterým se projekty ve spojení s digitální transformací příliš nedaří.

Lidský faktor je tedy klíčový. Kde ale začít, když si právě jím nejste jisti? Zejména tradiční oblasti podnikání, které řadu let digitalizaci bláhově opomíjely, by měly začít u definování role „chief digital officer“ (CDO).

Obecně se jedná o zkušeného manažera, který by měl z pozice člena nejvyššího managementu všechny digitální projekty zastřešit a rozvíjet. Z hlediska každodenní práce vám ale hlavně zaručí, že vaše interní procesy, tým a strategie odpovídají požadavkům digitaliza‑ce a automatizace.

Podle McKinsey jsou navíc firmy se zavedenou pozicí CDO při digitální transformaci skoro dvakrát úspěšnější než firmy bez ní. Řadě firem se tuto pozici podařilo zdárně implementovat i na českém trhu. A výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Například angažmá Vladimíra Rejlka znamenalo pro českou cestovní kancelář Blue Style významný posun, díky němuž jsou nyní roky před konkurencí.

Digitální transformace vás skutečně může dostat roky před vaši konkurenci. Klíčové je ale zaměřit své úsilí správným směrem a neplýtvat finančními zdroji na projekty, které selžou na elementárním faktoru interní nepřipravenosti. Proto začněte tam, kde často podobné snahy končí. U lidí.

Reklama
ČEZ
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)