Na světě je nová preventivní kampaň zaměřená na častý problém tuzemských řidičů a tím je agresivita za volantem. Zatímco téměř 9 z 10 řidičů je přesvědčeno o rostoucí agresivitě za volantem, u sebe ji přizná jen pět procent lidí. Česká asociace pojišťoven proto rozjíždí kampaň Agresivita zabíjí.
Češi často jezdí rychle, nedodržují bezpečnou vzdálenost a občas ani nedávají přednost tam, kde by měli. Málokdo si ale uvědomuje, že nebezpečné jsou i reakce ostatních řidičů na tyto situace. Sedm z deseti řidičů se alespoň někdy nechá vyprovokovat k agresivní jízdě. Vysokou míru agresivity na českých silnicích dokazují i výsledky průzkumu agentury STEM/MARK, který vznikl před realizací kampaně od České asociace pojišťoven (ČAP), na níž spolupracuje Besip i Policie ČR.
Spouštěčem agresivity je mnohdy chování jiných účastníků silničního provozu, a to nejen nebezpečné praktiky, jako je myškování nebo vybržďování. Více než třetina tázaných přiznává, že je „do varu“ přivede pouhá pomalá jízda jiných řidičů.
„Negativní emoce se snadno šíří a agresivita tak spouští řetězovou reakci, která zvyšuje riziko vážných nehod,“ varuje výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Z průzkumu, který pro ČAP provedla agentura STEM/MARK, mimo jiné vyplývá, že téměř 90 procent lidí je přesvědčeno o vzrůstající agresivitě řidičů, ale z agresivního řidiče se přitom považuje jen pět procent z nich. Alarmující je také to, že téměř každý desátý řidič už někdy záměrně vybržďoval vozidlo za sebou. Ve spojení s tím, že 78 procent řidičů při jízdě někdy překračuje povolenou rychlost a 63 procent nedodržuje bezpečnou vzdálenost, je to alarmující statistika. „Pokud jde o nejzávažnější projevy agrese na silnicích, jako je lepení se na vozidlo před sebou, vybržďování, vysoká rychlost v místech, kde se pohybují chodci a cyklisté, či nebezpečné předjíždění, je třeba jasně trestat a přitvrdit postihy za takový způsob jízdy,“ říká Tomáš Neřold, vedoucí oddělení Besip Ministerstva dopravy
Česká asociace pojišťoven ve spolupráci s dopravní psycholožkou Vlastou Rehnovou připravila na webu www.agresivitazabiji.cz možnost otestovat si své vlastní chování za volantem. Kampaň Agresivita zabíjí staví na emotivních televizních a rádiových spotech, popisujících konkrétní nebezpečné situace s fatálními následky, a to nejen pro samotné účastníky dopravních nehod, ale i pro jejich blízké. Rozběhne se také bannerová reklama, kterou doplní i tištěná inzerce. Veškeré aktivity v rámci kampaně jsou financovány z Fondu zábrany škod.