Pandemie koronaviru a následná opatření změnila řadu věcí ve spotřebitelském chování. Je tomu tak i v oblasti poslechu hudby nebo podcastů, které lidé při práci nebo relaxování vyhledávají.
Společnost Spotify zaznamenala v posledních měsících několik zajímavých trendů spojených s domácí karanténou. Vzrostl zájem například o informace, jak v krizové době zabavit doma děti, zůstat zdravý a být v klidu.
Spotify uvedlo, že jen v květnu se počet playlistů s návody na pečení zvýšil o 120 procent, přičemž třeba jen receptů na banánový chleba je na platformě 2750. Firma se podle svých slov snaží pomoci svým partnerům fungovat i ve změněném světě. Díky nástroji jménem Streaming Inteligence ví, na co se zaměřují její posluchači, co je aktuálně zajímá a jak se chovají.
„To hraje důležitou roli v pomoci značkám, aby nabízely relevantní zprávy v kontextu toho, co lidé poslouchají. Být schopný vnímat aktuální trendy dává partnerům možnost tvořit adekvátní strategie a lépe komunikovat s uživateli Spotify,“ uvádí Jan-Paul Jeffrey, šéf marketingu Spotify pro Asii.
„Z průzkumu, který jsme provedli v jihovýchodní Asii, 58 procent respondentů uvedlo, že vnímání audia se změnilo na něco, co nyní obklopuje jejich každodenní život,“ vysvětluje Jeffrey. A právě to podle něj mělo obrovský efekt na vytváření tematických playlistů – například ty určené k poslechu při práci z domova vzrostly o 1400 procent, nárůst o 1000 procent eviduje Spotify u vzdělávacích podcastů. Počet playlistů tematicky věnujících se uklízení vzrostl od března o milion.
Z průzkumu dále vyplývá, že generace Z vnímá, že na ně míří v online světě až příliš vizuálních podnětů a oblast audia je tak pro ně vítanou změnou a zpestřením. Posluchači Spotify tráví poslechem audia v průměru až dvě a půl hodiny denně.
„Zjistili jsme, že 41 procent zástupců generace Z používá k vyhledávání věcí a produktů, které viděli na sítích hlasové příkazy, což nám ukazuje, že využívání hlasu bude nadále stoupat. Značkám to přináší možnost být v oblasti audia více interaktivní,“ říká Jeffrey.
Spotify by se tak v budoucnu mohl stát z hlediska mediamixu značek ještě vyhledávanějším. Firma nadále výrazně rozšiřuje svůj byznys, ať už s pomocí akvizic nebo oznámením dalších spoluprací – naposledy třeba s bývalou první dámou USA Michelle Obamovou.