Banánový chléb hvězdou Spotify. Koronakrize změnila playlisty posluchačů

Pandemie koronaviru a následná opatření změnila řadu věcí ve spotřebitelském chování. Je tomu tak i v oblasti poslechu hudby nebo podcastů, které lidé při práci nebo relaxování vyhledávají.

Společnost Spotify zaznamenala v posledních měsících několik zajímavých trendů spojených s domácí karanténou. Vzrostl zájem například o informace, jak v krizové době zabavit doma děti, zůstat zdravý a být v klidu.

Spotify uvedlo, že jen v květnu se počet playlistů s návody na pečení zvýšil o 120 procent, přičemž třeba jen receptů na banánový chleba je na platformě 2750. Firma se podle svých slov snaží pomoci svým partnerům fungovat i ve změněném světě. Díky nástroji jménem Streaming Inteligence ví, na co se zaměřují její posluchači, co je aktuálně zajímá a jak se chovají.

„To hraje důležitou roli v pomoci značkám, aby nabízely relevantní zprávy v kontextu toho, co lidé poslouchají. Být schopný vnímat aktuální trendy dává partnerům možnost tvořit adekvátní strategie a lépe komunikovat s uživateli Spotify,“ uvádí Jan-Paul Jeffrey, šéf marketingu Spotify pro Asii.

„Z průzkumu, který jsme provedli v jihovýchodní Asii, 58 procent respondentů uvedlo, že vnímání audia se změnilo na něco, co nyní obklopuje jejich každodenní život,“ vysvětluje Jeffrey. A právě to podle něj mělo obrovský efekt na vytváření tematických playlistů – například ty určené k poslechu při práci z domova vzrostly o 1400 procent, nárůst o 1000 procent eviduje Spotify u vzdělávacích podcastů. Počet playlistů tematicky věnujících se uklízení vzrostl od března o milion. 

Z průzkumu dále vyplývá, že generace Z vnímá, že na ně míří v online světě až příliš vizuálních podnětů a oblast audia je tak pro ně vítanou změnou a zpestřením. Posluchači Spotify tráví poslechem audia v průměru až dvě a půl hodiny denně.

„Zjistili jsme, že 41 procent zástupců generace Z používá k vyhledávání věcí a produktů, které viděli na sítích hlasové příkazy, což nám ukazuje, že využívání hlasu bude nadále stoupat. Značkám to přináší možnost být v oblasti audia více interaktivní,“ říká Jeffrey.

Spotify by se tak v budoucnu mohl stát z hlediska mediamixu značek ještě vyhledávanějším. Firma nadále výrazně rozšiřuje svůj byznys, ať už s pomocí akvizic nebo oznámením dalších spoluprací – naposledy třeba s bývalou první dámou USA Michelle Obamovou.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
buresova_WPPmedia