Zakladatel a někdejší dlouholetý šéf komunikačního holdingu WPP Martin Sorrel tvrdí, že holdingový model, jenž sám pomáhal budovat, už nemá budoucnost. Aktuální krize je naopak příležitostí pro nezávislé agentury.
Martin Sorrell se stal legendou reklamního byznysu, když z malé firmy na výrobu drátěných nákupních košíků vybudoval největší komunikační holding světa WPP. Podařilo se mu to díky agresivnímu skupování mnoha společností zaměřujících se na reklamu a PR, čímž si alespoň na čas udělal nepřítele i z Davida Ogilvyho, jehož agenturu nakonec také převzal. Dnes pod WPP vedle Oglivy spadají i skupiny jako Wunderman Thompson, VMLY&R, GroupM či Grey. Jenže v holdingu už není Sorrell, který jej v roce 2018 po 33 letech šéfování opustil.
„Holdingový model, za jehož vybudování jsem vlastně spoluzodpovědný, už nefunguje. Jednotlivé značky agentur na sobě vzájemně kanibalizují. Řízení holdingů navíc není svázáno s jejich vlastnictvím, a tak šéfům na podniku tolik nezáleží. Například mají úspěch v získávání dalších a dalších kampaní, neprojeví se to ale na růstu obratu, protože v honbě za projekty podrážejí jejich cenu,“ uvedl Sorrell v rozhovoru pro Sdružení nezávislých agentur MAAG.
Budoucnost podle něj mají především nezávislé agentury. Pro ně může být navíc aktuální koronavirová krize příležitostí, podobně jako od ekonomické krize roku 2008 vznikla společnost Airbnb. Asi není překvapením, že Martin Sorrell po odchodu z WPP buduje novou komunikační společnost S4 Capital. A charakterizuje ji samozřejmě jako nezávislou agenturu.
„Nezávislé jsou ty agentury, kde není oddělené řízení od vlastnictví podniku, tudíž vedení záleží na jeho ekonomickém zdraví. Zároveň jsou to firmy stojící mimo šest hlavních agenturních holdingů,“ charakterizoval Sorrell nezávislé společnosti na kontrastu s holdingy WPP, Dentsu, Havas, Interpublic, Omnicom a Publicis.
Společnost S4 Capital sice také vyrůstá prostřednictvím akvizic, jako jsou nákupy společností MediaMonks, MightyHive či BizTech. Rozdíl je ale podle Sorrella v tom, že všechny integruje v jednu. „Na jednotlivých značkách agentur může záležet nám, ale klientům je to jedno,“ říká Sorrell s tím, že jeho firma v akvizicích pokračuje i během krize, nepropouští ale naopak nabírá.
Recept na předpokládaný úspěch vlastní firmy shrnul do čtyř bodů – je plně digitální; funguje na daty poháněném modelu; programově využívá veškerých dostupných platforem; pracuje rychleji, levněji a lépe; má hlavně jednotnou strukturu, ti nejlepší lidé (řadu z nich si přetáhl z WPP) jsou pod jednou střechou, tudíž nedochází k fragmentaci týmů ani práce na projektech.