„We love shooting,“ říká Česká zbrojovka u sponzoringu MFF KV

2. 7. 2019 13:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Společnost Česká zbrojovka na svém facebookovém profilu k podpoře Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary zveřejnila vizuál, který zobrazuje malou ruční kameru jakožto pistoli a který doprovází nápis „We like shooting“. Hraje si tak s dvojsmyslným překladem „Máme rádi natáčení“, ale také „Máme rádi střílení“.

Proti tomuto sponzorství protestují desítky českých filmařů, kteří v otevřeném dopise uvádějí, že jsou zklamáni tím, že Česká zbrojovka festival podporuje. Upozorňují na vývoz zbraní z dílny této firmy do nedemokratických zemí s represivními režimy. Nelíbí se jim, že firma vydělává na utrpení lidí.

„Jsme přesvědčeni, že lidská práva by měla vždy stát nad byznysem, mnohem raději se zúčastníme skromnější, ale o to hrdější největší oslavy filmu v České republice,“ píší umělci, kteří si přejí, aby se festival konal bez podpory České zbrojovky.

Vedení festivalu k otevřenému dopisu filmařů sdělilo, že mu bude věnovat pozornost v rámci hodnocení současného ročníku MFF KV, které se uskuteční v týdnech po festivalu.

V dnes vydaném prohlášení MFF KV zmiňuje: „Vedení MFF KV si váží spolupráce s tradičními českými firmami, jakou je i Česká zbrojovka, které poskytují nezbytnou podporu pro zachování kvality filmového festivalu pro všechny návštěvníky a také vytvoření filmařské platformy, která otevírá desítkám tvůrců cestu k další umělecké realizaci,“ říká v aktuálním tiskovém prohlášení MFF KV. Zdali festival přemýšlí také nad etickými souvislostmi sponzorství, se z vyjádření nedozvíme.

Nepřehlédněte:
Letná aneb O střetu zájmů

„Filmy a špičkové zbraně tvoří v nejednom případě úzký symbiotický vztah, zejména pokud se jedná o válečný či akční filmový snímek,“ uvedla už loni Česká zbrojovka, proč se rozhodla festival podpořit.

Na problematický byznys firmy ale upozorňuje na Facebooku například brněnské hnutí Nesehnutí: „Pušky od České zbrojovky jsou velmi oblíbené mezi mosambickými pytláky. Každý den jsou i s jejich pomocí v Africe zabiti dva ohrožení nosorožci.“

„Česká zbrojovka prodala v letech 2013 a 2014 egyptské juntě desítky tisíc pistolí a několik set samopalů. V zemi už několik let dochází k brutálnímu porušování lidských práv a pronásledování opozice či lidskoprávních aktivistů a aktivistek. Jak ze špatného filmu,“ píše hnutí Nesehnutí v jiném příspěvku.

Mezi partnery festivalu patří rovněž firma Czechoslovak Group zbrojařů Michala a Jaroslava Strnadových, která je mezi největšími českými vývozci zbraní a má za sebou řadu problematických obchodů.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.