Čeští hokejisté vybojovali po 14 letech titul mistrů světa. Jaké další vítěze má domácí mistrovství světa? Kdo zabodoval z marketingového a mediálního pohledu?
Organizační výbor
Před startem čelili pořadatelé velké kritice, protože šampionát nebyl téměř vůbec vidět. O budování atmosféry a očekávání se svou komunikací staraly spíše značky s mistrovstvím či hokejem spojené. „Nějaký marketingový egomaniak by možná oblepil celou republiku, ale pro nás je efektivita vynaložených peněz opravdu hodně důležitá,“ vysvětloval v rozhovoru pro MAM Martin Pešta, marketingový ředitel MS. Od prvních hracích dní však bylo jasné, že návštěvnost bude atakovat historický rekord stanovený předchozím šampionátem v Česku. To se také stalo, a to již tři zápasy před koncem. Nakonec si do hlediště našlo cestu 797 727 fanoušků, kteří se postarali o divácky nejpodařenější mistrovství. Až se objevily hlasy – jakkoliv naivní –, jestli by se nemělo v zemi hokeji zaslíbené hrát častěji než zhruba jednou za deset let.
Tipsport a spol.
Značky, které se s mistrovstvím spojily, musí být extrémně spokojené. Rekordní návštěvnost i televizní sledovanost jim doručily skvělou vizibilitu i zapojení fanoušků, výkony českých hokejistů pak tolik žádané emoce, pro které sportovní partnerství uzavírají. Statisíce lidí prošly i fanzónami v blízkosti hal, kde si partneři připravili své aktivace. Za celkového vítěze lze považovat Tipsport (který přijal sázky převyšující 1,5 miliardy korun). Kvůli složitým vztahům s hokejovým svazem ho loni „obešel“, uzavřel partnerství s Mezinárodní hokejovou federací (IIHF) a stal se na tři roky sponzorem celého MS. Do kampaně pak obsadil Davida Pastrňáka, jeho „Pastabunda“ z úvodní influencerské kampaně získala obří awareness a když nejlepší český hokejista po vyřazení z NHL přijel na závěrečné boje a po dlouhém čekání na první bod rozhodl finále, bingo bylo zkompletováno. Z další komunikace rozhodně vystoupily digitální CLV Plzeňského prazdroje v metru, které živě informovaly cestující o dění v hale.
Česká televize
Ač český tým nezačínal turnaj v roli favorita, diváky přitáhl k obrazovkám od úvodního zápasu s Finy, který zaznamenal podobná čísla jako start do domácího MS před 20 lety. A s jídlem logicky rostla chuť. Čtvrtfinále s USA viděly terestricky bezmála 2 miliony diváků, reach činil 3,35 milionu diváků. „Podle předběžných výsledků měření sledovanosti ATO – Nielsen posledních 10 minut finále sledovalo přes tři miliony diváků při podílu na sledovanosti 82 procent. K tomu další půlmilion sledoval souboj na online zařízeních,“ oznámila České televize v neděli večer. Rekordní provoz pak díky streamům a IPTV zažíval i český internet – během finále protékaly největším tuzemským internetovým uzlem NIX.CZ 3,1 terabity za vteřinu. A špičkovou kvalitu mělo i samotné vysílání ČT. Jako geniální krok se ukázalo angažování Jakuba Voráčka, mistra světa z roku 2010, coby spolukomentátora. Jeho „Roberte, už můžu?“ z konce čtvrtfinále okamžitě zlidovělo. A podařila se i další čerstvá posila z řad bývalých skvělých hráčů – Pavel Francouz.
Fandom Factory
Světové výkony v pražské a ostravské aréně nepodávali jen hokejisté. Na úspěchu celého šampionátu mají velký podíl i agentury LiveBros a Go4Gold sdružené pod novou entitou Fandom Factory, které se staraly o takzvanou fan experience. Na domácí půdě jasně ukázaly, proč je o jejich služby zájem po celém světě v těch nejlepších soutěžích. Špičková show kolem zápasů dokázala strhnout úplně všechny. „Byl jsem na devíti zápasech, většinou mě zajímá primárně práce s divákem a musím říct, že to, co předvádí tým kolem Martina Zahálky, je fakt absolutní koncert. Přijdete tak trochu apatickej a najednou tleskáte, ani nevíte proč. Světová třída,“ hodnotil jejich práci Vilém Franěk, expert na sportovní marketing. Jako velmi prozřetelný krok, za kterým měl stát tlak od IIHF, byl po devíti letech návrat Boba a Bobka jako maskotů. Těžko si další MS v Česku představit bez nich, protože v hledišti jsou nepřekonatelní.