Kamenné prodejny mají schopnost vytvářet pozitivní emoce i zážitky, které nelze zprostředkovat přes obrazovku.
Přestože online nakupování dominuje maloobchodu, offline retail má stále nezastupitelnou roli. Dalibor Bárta a jeho Bakof Group vytvářejí pozitivní zážitky zákazníků a výborné nákupní zkušenosti prostřednictvím inovativního designu. Ten nejen podporuje prodeje, ale mnohdy se vyplatí dokonce více než mnohé jiné marketingové nástroje.
Retailový design se stal strategickým nástrojem, jak efektivně zvyšit prodeje a posilovat značku. Design prodejny má totiž schopnost nejen přilákat zákazníky, ale také posílit jejich emocionální vazbu ke značce a posílit loajalitu. V dnešním online světě, kdy jsou zákazníci zvyklí na komfort nakupování z domova, musí kamenné prodejny nabídnout zážitek, který toto pohodlí překoná. Právě zde vstupuje do hry retailový design.
Role emocí v retailovém designu
Až 95 procent zákazníků přikládá velkou důležitost vzhledu exteriéru prodejny při rozhodování, zda ji navštíví. Další data ukazují, že 80 procent zákazníků je ochotno vyzkoušet nový obchod, pokud je jeho design čistý a atraktivní, což potvrzuje klíčovou roli estetického vzhledu a organizace prostoru. „Dobře navržený retailový prostor navíc zvyšuje prodej v průměru o 10 až 20 procent. V rakouské prodejně Notina se díky redesignu prodej zvýšil dokonce o třicet procent,“ vysvětluje CEO Bakof Group Dalibor Bárta.
Zákazníci navštěvují prodejny hlavně proto, aby si produkty vyzkoušeli, prohlédnout si je a propojit je s emocemi, jež v nich prostředí vzbuzuje. „Pokud zákazník zažije v prodejně emoci, koupí zboží tam,“ říká Dalibor Bárta. Role designu je v tomto procesu klíčová.
Bakof Group se ve svých projektech snaží maximálně propojit design s emocemi, jak je vidět na příkladech prodejen Notina nebo Smarty. Tato místa využívají moderní technologie, jako interaktivní obrazovky, luxusní materiály a pečlivě vybrané prvky, které dohromady vytvářejí prostředí, kde se zákazníci cítí pohodlně a příjemně. „Je lepší postavit prodejnu než zaplatit billboard. Pomocí kamenného obchodu vedle budování značky také prodáváte. Když z něj vytvoříte pick‑up point internetových objednávek, zvyšujete výnos z prodeje z internetového košíku. Zákazníci totiž dokoupí další produkty přímo v prodejně, ” vysvětluje Dalibor Bárta.
Strategické umístění a storytelling
Retailový design nejen podporuje vnímání značky, ale také usnadňuje samotný nákupní proces. Strategické umístění produktů a vizuální storytelling jsou základními nástroji, jak zvýšit konverze a přilákat zákazníky. Dobře promyšlené umístění produktů může zvýšit šance na prodej, zatímco vizuální příběhy, které značka vypráví, dokážou zákazníka vtáhnout a přimět ho k nákupu. Tento trend ukazuje, jak důležité je propojit kamenný a online svět, a právě retailový design zde hraje klíčovou roli. Tento přístup umožňuje propojit oba světy a maximalizovat tak prodejní potenciál kamenných prodejen v moderní době.
Mezi nejnovější projekty Bakof Group patří realizace kontaktních míst společnosti E.ON. „Na konci září letošního roku jsme společně slavnostně otevřeli pobočku v pražském Karlíně. V rámci spolupráce se společností E.ON pracujeme na realizaci od A do Z či rekonstrukci všech kontaktních míst v Česku,“ doplňuje Dalibor Bárta. Retailový design je více než jen estetika. Jde o nástroj, který dokáže zvýšit prodeje, zlepšit vnímání značky a posílit vztah se zákazníky. Důraz na emoce, strategické umístění produktů a vizuální storytelling jsou klíčové prvky, které dnes rozhodují o úspěchu značky na stále konkurenčnějším trhu.