Chcete prodávat přes online tržiště? Pak potřebujete mít systém, který do něj pošle data.
Prodej přes zavedený marketplace je vhodný způsob, jak proniknout se zbožím na nový trh a oslovit co nejvíce potenciálních zákazníků. Má ale také své nevýhody a řadu omezení, kvůli kterým by online tržiště nemělo být jediným prodejním kanálem, na který se bude obchodník spoléhat. Kupříkladu je složité konkurovat ostatním obchodníkům se stejnými produkty jinak než cenou. Prodej přes marketplace také značně komplikuje marketingovou podporu.
Obchodníci usilující o rychlý růst by měli využít všech dostupných prodejních kanálů. Tedy nejen vlastní e-shop a marketplace, ale nově také platformy sociálních médií („social commerce“). Prodej napříč všemi dostupnými kanály však vyžaduje jednotnou obchodní platformu, která do nich bude přenášet data o produktech, jako jsou jejich názvy, popisy, obrázky a také ceny.
Právě proto Sprinx Systems vyvinul vlastní e-commerce platformu typu „Backend-as-a-Service“, která je klíčovým propojovacím článkem mezi daty o produktech spravovaných v ERP systému a všemi využívanými obchodními kanály. Pro obchodníka to znamená, že v jednom prostředí spravuje svůj e-shop, prodej přes všechny využívané marketplace platformy i datový tok do sociálních sítí.
Čtrnáct e-shopů z jednoho místa
Obchodní platforma od Sprinxu však zvládne mnohem víc. Například správu neomezeného počtu jazykových verzí e-shopu. Tuto možnost využívá i společnost Český velkoobchod, která pod značkami Digital24 a DigiExpert provozuje úspěšné e-shopy s fototechnikou a spotřební elektronikou ve čtrnácti zemích střední, jižní a severní Evropy.
Veškerá produktová data pro všechny e-shopy s mnoha tisíci položkami v nabídce se čerpají z ERP systému. Opačným směrem naopak proudí objednávky zákazníků z celé Evropy k jejich automatizovanému zpracování. A když se Český velkoobchod rozhodne založit další jazykovou verzi e-shopu pro nový trh, nebo zde obchodovat přes marketplace, jednoduše se na „back-endové“ platformě aktivuje nový datový tok.
K dalším obchodníkům, kteří tuto platformu od Sprinxu využívají, patří společnost Umakov s e-shopy v sedmi evropských zemích nebo e-shop Vybaveniprouklid.cz, který zároveň nabízí zboží přes marketplace.
Nastává doba datová
Obchodování na internetu je dnes závislé především na datech. Pokud má obchodník e-commerce platformu, ze které lze nasměrovat datové toky s informacemi o produktech z jeho ERP systému do různých prodejních kanálů, může nabídnout zboží všem cílovým skupinám zákazníků cestou, kterou sami preferují. To vše s minimálním úsilím i dodatečnými náklady na spuštění nového prodejního kanálu.
Využití více takových kanálů má zásadní význam i z hlediska diverzifikace rizika. Obchodník nezůstává závislý jen na marketplace platformách, které by mohly v budoucnu například nepříznivě změnit své obchodní podmínky. Navíc má i více možností při volbě marketingových aktivit na podporu prodeje a budování komunity svých zákazníků, protože nebude nucen propagovat cizí obchodní portál.
E-commerce platforma typu „Backend-as-a-Service“ dává obchodníkům zcela volnou ruku ve výběru prodejních kanálů i možnost rychle reagovat na změny na trhu.