Reklama
Megaboard

Nejistá sváteční sezona

Pro obchodníky je předvánoční období nejsilnějším časem v roce, rozjíždějí kampaně a čekají i letos na rekordy. Spotřebitelé se ale kvůli strachu z inflace více rozmýšlejí.

Do Štědrého dne zbývají necelé dva měsíce a předvánoční sezona se rozjíždí. Obchodníci jsou zatím v klidu, ale chování spotřebitelů je opatrné. Pořád je totiž straší inflace. Obchodníci přesto vyhlížejí nejdůležitější sezonu v roce s nadšením.

Jestliže už se teď začaly objevovat kampaně s vánoční tématikou, ten největší nápor spotřebitele teprve čeká. „Nejsilnějším měsícem je typicky listopad, kdy je velikost display reklamy o 28 procent vyšší než měsíční průměr. Říjen je též nadprůměrný o 14 procent, stejně jako prosinec o 18 procent,“ uvádí Petr Kolář, analytik Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR).

Ukazuje na to průměr za roky 2019 až 2022, který zahrnuje jak přímou, tak programatickou reklamu. V případě samotné „direct display“ reklamy jsou rozdíly ještě vyšší — v listopadu dokonce o 45 procent a v říjnu i prosinci shodně o 23 procent. SPIR přitom neočekává, že by se zadavatelé pro letošek chovali jinak než v předchozích letech.

Změn si ovšem všímá u e-mail marketingu společnost Mailkit. „Mnoho klientů přepracovává strategie tak, aby lépe oslovili zákazníky, kteří jsou čím dál tím více online a mobilní, proto je důležitá optimalizace. Mnoho uživatelů také využívá takzvaný temný režim, který šetří oči, a tak IT vývojáři řeší nastavení, která jsou s tím spojená,“ uvádí Jakub Olexa, ředitel Mailkitu. Trendem je podle něj integrování e-mailů s kanály jako jsou sociální sítě a SMS zprávy. Předvánoční kampaně se podle Olexy spouštějí během několik týdnů před Vánocemi, přičemž milníkem bývá akce Black Friday. „V loňském roce jsme však pozorovali znatelný pokles zájmu příjemců začátkem prosince,“ varuje.

Listopad je tradičně nejsilnějším měsícem i pro letákovou reklamu. „Běžně dochází k nárůstu distribuovaných letáků o desítky procent proti předchozím měsícům,“ uvádí Jaroslav Staněk, obchodní ředitel České distribuční s tím, že se zvyšuje množství položek v promocích a objem akčních nabídek také vrcholí okolo Black Friday.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je obrazek.png.
Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je obrazek-1.png.
Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je obrazek-2.png.
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek
gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále