Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

E-commerce skončila o 12 procent za rokem 2021, ale nad úrovní covidového roku 2020

Obrat e-shopů v roce 2022 skončil 12 procent pod úrovní loňského roku, o jednu miliardu překonal útraty Čechů na internetu v roce 2020. Online nákupy se nesly ve znamení rozšiřování sortimentu.

Podíl nejsilnějšího segmentu, kterým je elektronika, na celkovém obratu meziročně opět mírně klesl, podíl jiných segmentů jako je například hobby či dům a zahrada naopak rostl. Mírná konsolidace, která výrazněji bude pokračovat hlavně v prvním pololetí tohoto roku, začala mezi e-shopy, jejich počet v roce poklesl na aktuálních 50 100. Pravidelné shrnutí vývoje české e-commerce v uplynulém roce přináší nákupní rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).  

První kvartál loňského roku přinesl meziroční propad o 25 procent, způsobený srovnáním s ještě covidovým obdobím roku 2021. Jaro a léto, tedy druhý a třetí kvartál, byly pro e-commerce o dost příznivější, meziročně se v tomto období obrat e-commerce pohyboval jen jednotky procent pod úrovní předešlého roku. Citelné ochlazení přišlo až na podzim a provázelo i start vánočních nákupů. „I když se ve srovnání s loňskem vánoční sezóna povedla a lidé utratili téměř stejně jako vloni, poznamenalo čtvrtý kvartál citelné ochlazení útrat během října, kdy lidé s napětím očekávali nové zálohy a výdaje prozatím odložili,“ vysvětluje Tomáš Braverman, CEO Heureka Group, skupiny nákupních rádců ve střední a východní Evropě, a dodává: „Celoroční čísla se nakonec zastavila 12 procent pod loňským rokem, a útrata 197 miliard korun je stále vyšší než v roce 2020. E-commerce segment definitivně posílil natolik, že v trendech a vývoji už kopíruje trendy celého retailového trhu.“

Reklama
ČEZ

České internetové obchody zaznamenaly pokles obratů vůbec poprvé v historii. „V APEK sledujeme vývoj e-commerce od roku 2001. Pro první meziroční propad české e-commerce bylo hned několik důvodů,“ komentuje výsledky e-commerce v roce 2022 výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dále pokračuje: „Máme za sebou zcela výjimečné období covidové pandemie, které vystřídala energetická krize a vysoká inflace. Spotřebitelé začali více šetřit a byli ve svých nákupech především v první polovině roku velmi opatrní. Pro e-shopy tak nastalo nečekaně náročné období, které bude mít samozřejmě své vítěze i poražené.“ Přes pokles celkových obratů se význam on-line nakupování nadále zvyšuje a Češi si dnes v internetových obchodech objednávají prakticky kompletní sortiment zboží od potravin po stavební materiál. „Věřím, že v roce 2023 dojde ke stabilizaci trhu a e-shopy opět prokáží svoji kvalitu a neustále rostoucí význam pro celý český maloobchod,“ uzavírá Jan Vetyška.

Rozšiřující se sortiment e-shopů

Už uplynulé roky nastartovaly v segmentu e-commerce trend, který se stal pro rok 2022 tím nejvýznamnějším, a to rozšiřování sortimentu, který zákazníci v e-shopech kupují. „Zákazníci změnili své nákupní zvyklosti, a ještě více se ukázalo, jak naše nákupní chování ovlivňují vnější okolnosti. V průběhu celého roku se dostával na žebříčky nejprodávanějších kategorií sortiment, který by byl v předchozích letech online téměř těžko představitelný,“ popisuje změny uměny v zákaznickém chování šéf české Heureky Honza Mayer. Na jaře tak například vyskakoval o stovky procent zájem o zahradní skleníky, podpora Ukrajiny vyšvihla zájem o elektrocentrály (258 %) nebo zdravotnický sortiment. Vlivem energetické krize meziročně raketově vzrostl zájem o topenářský sortiment jako jsou kamna (117 %), sporáky na tuhá paliva (147 %) nebo olejové radiátory a podobně.

„Naopak především koncem roku mezi lidmi stagnoval zájem o v minulých letech oblíbenou bílou elektroniku typu robotické vysavače (- 42 %) nebo sušičky prádla (- 39 %), tedy obecně řečeno o věci, které bezprostředně nejsou potřeba nebo jejich koupě významně neušetří náklady,“ dodává Mayer. Skokany mezi kategoriemi se staly 3D tiskárny (+ 308 %) a elektrocentrály (+258 %), propadákem roky jsou testy na koronavirus (- 63 %) nebo výčepní zařízení (- 61 %). 

Internet není už jenom elektronika

Rozšiřování sortimentu se projevuje i na tom, jak se v průběhu posledních tří let mění podíl jednotlivých kategorií na celkových útratách. „Internet už zkrátka není jen o elektronice, ale naopak roste obliba jiných segmentů, které vstupují do online prostoru. Roste podíl nábytku, vybavení pro dům a zahradu nebo segment hobby. S tím, jak se tento sortiment rozšiřuje v nabídce e-shopů roste chuť a ochota zákazníků tyto věci nakupovat online,“ říká Honza Mayer. Například podíl elektroniky klesl z 21 % v roce 2020 na aktuálních 19 %, naopak třeba podíl hobby vzrostl z 6,6 % na aktuálních 8, 3 %. 

Klesl počet e-shopů, trend bude pokračovat i v dalším roce

Počet e-shopů na českém trhu poprvé v historii poklesl, což je podle odhadů Heureky počátek začínající konsolidace, která v plné míře nastoupí v prvním pololetí roku 2023. „Větší úbytek e-shopů čekáme hlavně v první polovině tohoto roku. Obchodníci nakupují zboží na novou sezónu, a do cen už se tak s největší pravděpodobností promítnou zvýšené náklady na energie, přepravu a další,“ říká Tomáš Braverman a dodává: „To u některých e-shopů může způsobit existenční problémy, což podpoří částečnou konsolidaci trhu. Spíše, než o prodejní procesy s velkou valuací se bude jednat o slučování hráčů a přebírání závazků.“ Podle Bravermana je však e-commerce prostřední extrémně agilní a nezatížené vysokými fixními náklady, takže i tuto přicházející vlnu zvládne.

„Na to, jaký byl na lidi vyvíjen tlak, a vzhledem ke všem okolnostem uplynulého roku, nedopadl letošní rok nijak dramaticky negativně. Navíc, nákupní košíky e-shopů jsou už nedílnou součástí drtivé většiny domácností, takže i když lidé koncem uplynulého roku začali o svých nákupech více přemýšlet, a některé výdaje možná odložili, vše směřuje spíše k chytrému nakupování s rozmyslem a většímu srovnání nabídek než k úplnému zastavení výdajů,“ dodává na závěr Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. 

Logistika ve znamení zavádění robotických systémů

Významným trendem logistiky je v posledních letech hlavně zvyšování efektivity expedice, zavádění robotických systémů a digitalizace přenosu dat v logistice. K tomuto přispívá i služba Balíkobotu, kterou využívá aktuálně 3 700 klientů v ČR i v zahraničí. „Díky chytrým technologií mohou firmy šetřit až miliony ročně na kapacitách, snížit významně počet vratek a urychlit expedici o desítky procent, což zákazníci ocení,“ říká Martin Šauer, CEO Balíkobotu. Aby e-shopy předcházely vratkám a zvyšovaly zákaznickou spokojenost, využívají velmi často také službu sledování zásilek (track&trace).

Podíl největších dopravců na zásilkách v segmentu klientů Balíkobotu činí 31 procent, Zásilkovna, 20 % Česká pošta, 14 % PPL, 13 % DPD, 11 % GLS. Drtivá většina zásilek je obvykle doručována následující pracovní den od převzetí zásilky dopravcem. Vždy však záleží na cílové lokalitě, sezóně a dalších parametrech (váha, rozměr a další). Balíkobot za rok 2022 zprostředkoval datový přenos více než 31 milionů zásilek (balíků a palet), což představuje nárůst o téměř devět procent oproti předchozímu roku.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)